Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Anmeldelse: Anne Sofie Madsen SS12

Anne Sofie Madsen viste Amazon-krigerinder og en sfærisk skrøbelighed til perfektion.
Anne Sofie Madsen viste Amazon-krigerinder og en sfærisk skrøbelighed til perfektion.

Anne Sofie Madsen, der for to år siden tog sin afgang fra Danmarks Designskole, havde denne sæson fået det ærefulde hverv at stå for det officielle åbningsshow, der sædvanen tro blev holdt på Københavns Rådhus.

Anne Sofie Madsen er en af dem, der er blevet lagt mærke til, siden hun to sin afgang fra Danmarks Designskole i 2009. Eller det vil faktisk sige – allerede før. For hun havde allerede i sin studietid betalte praktikophold hos trendbureauet Peclers og John Galliano og var junior designer hos Alexander McQueen.

Og nu stod hun altså for det officielle åbningsshow.

Og hun skuffede ikke. For Anne Sofie Madsens showdebut viste balancegangen mellem det sart-transparente og det næsten brynje-agtigt bastante, Amazon-krigerinden og en sfærisk skrøbelighed til perfektion.

Transparente kjoler med applikerede mønstre af både læder, kobber og ruskind gav indtryk af maori-tatoveringer på modellernes kroppe. Plisseringer foldede sig kunstnerisk på jakker og kjoler og snore flettede og forbandt sig over en hvid kjole og en sort jakke og som snøre i siden af korte shorts. På veste med store kraver, asymmetrisk lukket af lynlåse og selespænder, var der arbejdet med syninger over stof, uld og læder så det fik både mønster og struktur.[[addon]]Herfra spandt det til de enklere (og nok mere kommercielt fungerende) med korte stående kraver, næsten flagermusagtige ærmer, der indsnævrede mod håndledet og bælter i taljer til kropsnære kjoler og jumpsuits med delikate cut-outs. For ikke at nævne det gennemgående print med ansigter, der fra silkebluser og -kjoler stirrede intenst på sin betragter.

Det hele var holdt i en harmonisk palet af nude, hvid, creme og sort, der lod design, konstruktion og materialer (variationer af uld, silke, silkechiffon og læder) komme til deres ret. Særligt må fremhæves en kjole med en nude-transparent overdel plisseret over brystet med et skørt, der faldt som et vandfald i hvidt og sort.

Man fornemmer tydeligt den research, der ligger forud for Anne Sofie Madsens arbejdsproces, kulturelle interesse og sans for konstruktion og detalje, hendes McQueen-tid, såvel som hendes tekniske, håndværksmæssige kunnen er evident.

Anne Sofie Madsen balancerer allerede i denne kollektion sine avantgardistiske haute couture-kreationer med de mere kommercielt gangbare så udmærket. Der hersker ingen tvivl om, at Anne Sofie Madsen er et stort talent, og det er mit håb, at hun til stadighed får mulighed for at folde sig selv og sin kreativitet ud og ikke for tidligt er nødsaget til at redigere sig selv ned. For vi kan bestemt vente flere fantastiske kollektioner fra den talentfulde designer.