Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: Designskolen Kolding SS12

Designerne ved sommerens afgangsshow understregede, at man sagtens kan slå sig løs med succes – så længe man ved, hvad man laver.
Designerne ved sommerens afgangsshow understregede, at man sagtens kan slå sig løs med succes – så længe man ved, hvad man laver.

Engang for ikke så forfærdelig længe siden hed Designskolen Kolding ‘Kolding Kunsthåndværkerskole’. Og når man ser sommerens dimittendshow, giver det mening. Så meget kreativitet sprudler ud gennem syningerne på de ni debuttanters kreationer. Og når det hele så oven i købet er veludført og samtidig kompliceret konstrueret, efterlades publikum altså måbende ærefrygtigt.

Tonen blev slået an med Sigrun Unnarsdottirs fantastisk smukke og gennemførte kollektion Belong Together. Farveskalaen gik fra beige og camel over klar gul til orange/koral, og silhuetten var stor, kunstnerisk og meget, meget kreativ. [[addon]]Med lækre tasker i læder – inspireret af klassiske, gammeldags skoletasker – integreret i jakker af vasket læder gik modellerne to og to (naturligvis parret, så farverne matchede) ad podiet, efterfulgt af smukke jakker med udskårne detaljer, matchet med sko, designet i samarbejde med ECCO. Og som en lille bonusinfo bør nævnes, at alt det lækre læder i Sigrun Unnarsdottirs kollektion faktisk er rensdyrlæder, hentet i designerens hjemland, Island.

Siff Pristed Nielsen vakte især begejstring med sin første indgang – en skarpt skåret nederdel skabt af brede, sirligt perforerede baner af kernelæder formede sig som en puppe om modellen. Smuk, eksklusiv og meget, meget veludført. Herfra viste hun ponchoer og fine prints, men særligt lædernederdelen fangede undertegnedes interesse.

Også aftenrober blev der plads til på podiet. En enkelt af afgængerne, Lisbeth Grosen Nielsen, havde skabt en imponerende kollektion primært bestående af lækre gallakjoler. Kollektionen hed I. Do, og første indgang var meget passende til brudetemaet en kort kjole i blonde, smukt samlet i livet med blonderosetter.

Herfra viste hun eksklusive aftenkjoler af højeste kvalitet og tilpasset til fingerspidserne, så de sad som var de skabt specielt til de enkelte modeller. Særligt en sølvgrå kjole, lårkort fortil men med slæb bagpå, fint og skarpt draperet fra venstre skulder til et bånd om halsen. Lisbeth Grosen Nielsen får gerne lov at skabe min brudekjole en dag, skulle det utænkelige indtræffe, og ellers spår jeg, at der bliver rigeligt med kø foran hendes butik under alle omstændigheder.

Hvor Kunstakademiets Designskole (tidl. Danmarks Designskole, red.) i går viste en række meget smagfulde og trendmæssigt præcise kollektioner, skejer Kolding-dimittenderne mere ud. Men de gør det godt, bevidst og gennemarbejdet. Således også Rebekka Gabrielle Jousselin, der viste en række ballon-cardigans, den første quiltet sammen af forskellige kvaliteter – det lignede alt fra satin til fløjl – i farverne bordeaux, rosa og lyslilla. Samme designer viste en top med boleroinspirerede ærmer og kig til bare overarme. Stilen var vovet, men så gennemført, at den imponerede. Den er svær at beskrive – men se billedgalleriet til venstre.

Også sidste kvinde på banen, Maria Parsons havde skabt en smuk inspiration, der ledte tankerne i retning af arabiske nætter med hvirvelstrømme af guld på store dragter, store ’pailletter’ af guldspejl på haremsbukser og smukt stribede kjoler. Og hun understregede som en række af de foregående, at man sagtens kan slå sig løs med succes – så længe man ved, hvad man laver.