Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Anmeldelse: Jean//Phillip SS12

Jean//Phillip er vokset igen og fremviste en stærk kollektion på Københavns Rådhus
Jean//Phillip er vokset igen og fremviste en stærk kollektion på Københavns Rådhus

Det var svært ikke at være begejstret efter Jean//Phillips show onsdag eftermiddag på Rådhuset. Dels fordi designeren (endnu en gang) præsenterede sin bedste kollektion til dato, dels fordi de tungere dele af den internationale presse dukkede op – og i hvert fald ikke så ud som om Jean//Phillips selskab var totalt spild af tid.

Kollektionen var denne sæson inspireret af fortidens Japan og samuraien Ronin, men man sad ikke med følelsen af, at designeren inviterede til kostumebal – nærmere tværtimod. Gennemarbejdet, godt konstrueret og godt udført. Sort, grå og enkelte indslag af hvid, fx i en flot lang skjorte med afrundede kanter.

Det var subtile referencer der var på spil, men brugen af tynd lærred satte fint rammen om fordum tiders hårde vilkår, dog uden at virke tungt eller dystert. På trods af modellernes våde hår og glinsende hud, var det nærmere en kollektion, der inviterede til at gå ud i sommerlandet og føle sig godt klædt på samtidig.

[[addon]]

Der er altså tale om en udvikling i Jean//Phillips designs her, selvom der stadig står en tydelig afsender bag. Hans to signaturer, de skæve lynlåse på jakker og veste (både i lærred og blødt vasket lammelæder) og de løse, flagrende cardigans (specielt en lang sort med hætte vakte begejstring hos undertegnede) er stadig at finde. Der er sorte semitransparente bukser, der er løse i skridtet, men tætner ind langs benet, tank tops og t-shirts og hele menageriet, men det fungerer godt, og det er vellavet. Bukserne med store firkantede, udstående lommer ved knæene fungerede ikke; til gengæld blev de til fulde opvejet af et par decideret seje læderbukser.

Fine shorts – både dem med høj, voluminøs talje og de lavtaljede – var rigtig fine, mens et par buksedragter med helt bar ryg var lige vel feminine nok. Til piger ville de sikkert fungere fint, men det er nok de færreste mænd – maskuline eller feminine – der køber den.

Jean//Phillip fungerede rigtig godt på Rådhuset – det store rum og den elektroniske musik (leveret af Simon Witzansky) spiller flot sammen, og det gør absolut heller ikke noget, at det foregår i fuldt dagslys. Tøjet kan bære det, og det vidner om, at designeren endnu engang har rykket sig fremad. Men det ville være på plads at andre end den hårde modekerne snart fik øjnene sådan rigtigt op for Jean//Phillip, for han leverer en anderledes vare i modebilledet, og han gør det godt. Rigtig godt.