Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Bestseller fortryder åbenhed

Bestsellers løfter om åbenhed er allerede blevet brudt. Troværdigheden rammes igen, vurderer eksperter.
Bestsellers løfter om åbenhed er allerede blevet brudt. Troværdigheden rammes igen, vurderer eksperter.

Kursskifte. Bestsellers tre uger gamle løfter om åbenhed er allerede blevet brudt. Troværdigheden rammes igen, vurderer eksperter.

Det skriver Business.dk.

Danmarks største modevirksomhed lever ikke op til de løfter om åbenhed, som koncernen netop har givet kunderne. Da modekoncernen for tre uger siden blev afsløret i at fortie salg af kræftfremkaldende børnetøj, beklagede ledelsen og fortalte, at forbrugernes sikkerhed lå selskabet meget på sinde. Samtidig oplyste ledelsen, at den i kommende sager ville gøre sig umage med at orientere forbrugerne og endda gå så langt som til at annoncere i dagspressen for at advare flest mulige købere af produkterne.

Men det løfte har koncernen allerede brudt to gange. Hverken da den fredag i sidste uge fandt kræftfremkaldende stoffer i kvindetasker af mærket Pieces, eller da den tirsdag konstaterede kvælningsfare ved børnetøj af mærket Name It, indrykkede den de bebudede annoncer.

Løftebruddet vækker stor undren hos eksperter i krisekommunikation:

"Det kan ikke tolkes som andet end et løftebrud fra virksomheden. Det kan give et betydeligt tab af troværdighed, og timingen er meget dårlig, da der i offentligheden netop nu er ved komme fokus på danske tøjvirksomheder og deres skadelige produkter," siger Finn Frandsen, professor i krisekommunikation ved Aarhus Universitet.

"Der kan selvfølgelig være gode grunde til at ændre procedurer, men så skal man melde det meget klart ud og ikke bare vente til, at det bliver afsløret af andre," siger Finn Frandsen.

I første omgang vurderede han, at Bestseller gjorde det rigtige ved åbent at erkende sine fejl og ændre procedurer, efter at fortielser om det giftige tøj blev afsløret. Men han finder den nye udvikling meget uforståelig, netop fordi virksomheden nu havde en chance for at score gode point i offentligheden på at være meget ihærdig og åben i sin genopretning af forholdene i virksomheden.

Også Simon Torp, kommunikationsekspert og institutleder ved Syddansk Universitet, undrer sig.

"Når man lige har kommunikeret, at man vil udvise mere åbenhed, så viser det utroværdighed med dobbelt skrue, når man få uger efter ikke vil leve op til det," siger han.

Bestseller har ikke ønsket at kommentere holdningsskiftet, men kommunikationsafdelingen bekræfter, at det er blevet besluttet ikke at annoncere i dagspressen, da der ikke er krav om det i loven.

Beslutningen fra modekoncernen i Brande står i kontrast til den linje, som andre i branchen følger. Den svenske tøjkoncern H&M har oplyst til Berlingske, at den altid annoncerer tilbagekaldelser i dagspressen for at nå flest mulige kunder. Så sent som i går meddelte modevirksomheden IC Companys, at den nu indrykker annoncer i flere lande, efter at den også har fortiet salg af flere partier skadelige varer.

Det var Bestsellers kommunikationschef, Bo Terp, der på dagen, da virksomhedens fortielser kom frem i pressen, skrev i en pressemeddelelse, at selskabet "allerede nu [har] besluttet at ændre procedurerne, således at vi i eventuelle fremtidige situationer vil annoncere i dagspressen."

Kilde: Business.dk.