Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modebranche advarer om tillidskrise

Giftigt tøj, lovbrud og fortielser kan svække forbrugernes tillid til modeforhandlerne.
Giftigt tøj, lovbrud og fortielser kan svække forbrugernes tillid til modeforhandlerne.

Giftigt tøj, lovbrud og fortielser kan svække forbrugernes tillid til modeforhandlerne. Det kan ramme os hårdere end finanskrisen, lyder det fra modebranchens top. Det skriver Business.dk.

Forbrugere vil boykotte bestemte danske tøjmærker. Det kan ske, hvis afsløringerne af sundhedsskadeligt tøj, fortielser og lovbrud i modebranchen fortsætter. Sådan lyder advarslen fra Dansk Mode & Textil, der repræsenterer cirka 350 mode- og tekstilvirksomheder.

»Det kan godt være, at finanskrisen gør ondt, når privatforbruget falder med tre procent, men de seneste ugers sager om kræftfremkaldende stoffer i tøj kan ramme modeforhandlere langt hårdere, fordi det handler om forbrugernes tillid til de enkelte mærker,« siger Kasper Eis, kommerciel direktør og fra januar administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Bekymringen luftes, efter at Danmarks to største modevirksomheder, Bestseller og IC Companys, har erkendt salg af sundshedsskadeligt tøj og ulovlig håndtering af det.

Modeforhandlere bør nu skærpe opmærksomheden på skadelige kemikalier, mener branchedirektøren, for hvis forbrugerens tillid daler, rammer det modebranchen hårdt.

»Vi indkalder nu branchen til dialogmøder i efteråret, hvor vi vil rådgive dem i, hvordan de skal håndtere situationer, hvis de finder skadelige stoffer. Særligt børnetøjsforhandlerne må nok indstille sig på, at forbrugerne fremover vil være kritiske, og det skal vi jo være klar til at agere på. Det er for vigtigt et område til, at vi kan negligere det,« siger Kasper Eis med henvisning til tøjgiganten Bestseller, som i tre tilfælde har solgt børnetøj med kræftfremkaldende stoffer.

Hvis ikke forbrugerne er tilfredse, bliver afregningen kontant grundet de nye medier.

»Forbrugernes reaktion får du lynhurtigt i dag, da internet og sociale medier er ved at have stor indflydelse. Forbrugerne belønner dig, hvis du gør noget godt, men de straffer dig også, hvis du gør noget skidt. I det lys er der ingen tvivl om, at sager om kræftfremkaldende stoffer kan have enorm indflydelse på tilliden til dit tøjmærke, hvis sagerne ikke håndteres ordentligt,« siger han.

Allerede i går reagerede miljøministeren og kaldte de vigtigste aktører i modebranchen til møde, samtidig med at hun annoncerede øget kontrol. Trods miljøministerens bekymring afviser Kasper Eis, at modebranchens troværdighed indtil nu har lidt skade af sagerne.

»Det mener jeg ikke er sket. Det er klart, at miljøministeren skal gribe ind her. Det er hendes job, og hendes reaktion er helt rimelig,« siger han og oplyser, at brancheforeningen gerne deltager i kontrol og møder.

Desuden vil foreningen også udarbejde vejledning af egen drift i forhold til, hvordan forbrugerne bør informeres ved tilbagekaldelse af varer. Berlingske har tidligere fortalt, at både H&M og IKEA har klare politikker på området og gør mere ud af at informere forbrugerne end både IC Companys og Bestseller.

»Det er et vigtigt område, og der er tegn på, at man også kan gøre det bedre her, og vi kan måske blive inspireret af H&M. Lad os få kigget på det og få lavet en fælles vejledning for tilbagekaldelser,« siger han.

En lukket virksomhedskultur hos Bestseller var ifølge ejer Anders Holch Povlsen med til at forklare, hvorfor virksomheden i første omgang forsømte at oplyse om fundet af skadelige stoffer i sit børnetøj.

Kasper Eis erkender, at der er for stor lukkethed i flere dele af modebranchen.

»Der er et problem med for lidt åbenhed. Jeg tror ikke, at det er et bevidst ønske om at være lukkede, men den jyske ydmyghed er flere i branchen præget af,« siger han.

Kilde: Business.dk