Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ny undersøgelse afdækker modedesignernes karrierer

Hvad bliver der egentlig af de studerende, når den endelige eksamen er overstået og virkelighedens arbejdsliv begynder? Bliver drømmende opfyldt, tager karrieren en anden retning end ventet, eller går den helt i stå?
Hvad bliver der egentlig af de studerende, når den endelige eksamen er overstået og virkelighedens arbejdsliv begynder? Bliver drømmende opfyldt, tager karrieren en anden retning end ventet, eller går den helt i stå?

Hvad bliver der egentlig af de studerende, når den endelige eksamen er overstået og virkelighedens arbejdsliv begynder? Bliver drømmende opfyldt, tager karrieren en anden retning end ventet, eller går den helt i stå?

Det har lektor og Ph.d. ved CBS Lise Skov og hendes kollegaer sat sig for at finde ud af. Derfor har de foretaget en række livshistorieinterviews med dimittender fra mode-/beklædningslinjerne på Danmarks Designskole (nu: Kunstakademiets Designskole), Designskolen Kolding og TEKO, der er blevet færdige i henholdsvis 1980’erne, 1990’erne og 00’erne. 



De tre årtier markerer hver især en forskellig tid i modebranchens historie: I 1980’erne kæmpede fremstillingsindustrien stadig for at beholde arbejdspladser i Danmark, 1990’erne stod for et nulpunkt i branchens historie med nedlagte arbejdspladser – men samtidig en tid, hvor vækstlagene i designermoden blev udklækket (tænk Munthe plus Simonsen og Bruuns Bazaar, red.) og til sidst 00’erne, hvor dansk modes succes var på sit højeste.

Men efter FORA-rapporter (FORA: Erhvervs- og Byggestyrelsens enhed for erhvervsøkonomisk forskning og analyse, red.) og TEKO-rapporter, efter at Danish Fashion Institute og Danmarks Designskole har analyseret dansk modes historie og identitet og Modezonen har skrevet rapport om arbejdsmarkedet for designuddannelsernes dimittender, er der så mere at komme efter? 

Ja, hvis du spørger Lise Skov fra Institut for Interkultural Kommunikation og Ledelses (IKL.) på Copenhagen Business School (CBS.):

”Da vi (på IKL,CBS, red.) begyndte en undersøgelse af danske modedesigneres karrierer i 2009, var intentionen ikke at skrive endnu en rapport. Formålet var at undersøge et kreativt designfags skæbne under deindustrialiseringen ved at afdække to løbebaner, der er foldet ind i hinanden: Den ene er modeindustriens udvikling gennem de seneste årtier fra fremstillingsindustri til en videnstung kreativ industri, mens den anden er designfagets udvikling,” fortæller hun og fortsætter:

”Ifølge den historie, der er fortalt i medierne og som ligger til grund for den politiske proces, kunne man tro, at denne udvikling var kommet modedesignerne til gode. Er de da ikke gået fra en skyggetilværelse i en hendøende beklædningsindustri til at være de centrale aktører i en solbeskinnet postindustriel succes?”

Undersøgelsen viser, at udviklingen har været mere ambivalent for designfaget. Modedesignere er stadig ret marginale i industriens centrale dynamik.

”Dansk mode er kommet på verdenskortet, men vilkårene for modedesignere er ikke lette,” fortæller Lise Skov. 

”Deres arbejdsmarked er i stigende grad kommet til at ligne de andre kreative industriers: Nogle få stjerner over for mange håbefulde, der kæmper ikke bare for at bryde igennem men også for en nogenlunde fast indkomst.”

I arbejdet med undersøgelsen har det ofte slået Lise Skov og kollegerne, at modedesignernes stemmer ikke er kommet frem i de tidligere rapporter. Tværtimod er de skrevet som svar på, hvad modedesign kan gøre for industrien, for uddannelsesinstitutionerne og for samfundet som helhed.

Til forskel fra dette består Lise Skovs undersøgelse af et stort datamateriale, baseret på 45 danske modedesigneres fortællinger om deres arbejde og livsforløb, familie, værdier og visioner. Og det bringer hidtil oversete spørgsmål på dagsordenen. Og så munder arbejdet i øvrigt alligevel ud i en rapport.

FashionForum.dk mener, at materialet er for vigtigt til, at det alene skal ende som en rapport på et bibliotek. Derfor publiceres en serie artikler frem til november, hvor rapporten udkommer.

”På den måde håber vi at gøre undersøgelsens resultater tilgængelige for FashionForum.dks læsere som en mosaik, der både indeholder store overblik over fagets og branchens udvikling og små indblik i de personlige historier, der gengiver oplevelser og situationer i designeres eget sprog,” siger Lise Skov om aftalen med FashionForum.dk.

Undersøgelsen er delt op i ni undergrupper baseret på tre skoler og tre aldersgrupper. Der er interviewet fem designere fra hver undergruppe, i alt 45 designere, og interviewundersøgelsen er suppleret med en statistisk analyse.

Undersøgelsen er finansieret af Creative Encounters, Copenhagen Business School og foretaget af Lise Skov (projektleder og lektor), Andre Amtoft (forskningsassistent) og David Sausdal (forskningsassistent). Den statistiske analyse er foretaget af Trine Bille (lektor) og Maria Scheldt Nielsen (forskningsassistent).

Foto: Made in School: Rebecca Louise Frederiksen