Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modeugens aktører: Marlo Saalmink

Copenhagen Fashion Week SS12 står for døren, og det betyder travlhed for modebranchen. FashionForum.dk har talt med nogle af modeugens vigtigste aktører for at få indblik i deres hverdag.
Copenhagen Fashion Week SS12 står for døren, og det betyder travlhed for modebranchen. FashionForum.dk har talt med nogle af modeugens vigtigste aktører for at få indblik i deres hverdag.

Copenhagen Fashion Week SS12 står for døren, og det betyder travlhed for modebranchen. FashionForum.dk sætter i serien ”Modeugens aktører” fokus på en række forskellige mennesker, der på hver sin vis deltager i, oplever og står for modeugen.

Marlo Saalmink laver PR for en række danske og internationale designere som Wackerhaus, Jean//Phillip, Aleksandr Manamis og Obscur. Under modeugen laver han shows, uddeler opgaver til sit uundværlige team – og sørger altid for morgenmad på Café Victor.

Hvordan forbereder du dig til Copenhagen Fashion Week SS12?
Jeg arbejder internationalt og har mit eget agentur, så forberedelserne til modeugen starter umiddelbart efter modeugen i februar.

Hver sæson tilstræber vi et interessant mix af designere. Vi starter med at arbejde med de individuelle showkoncepter og PR-mål tidligt, så vi har tid til at realisere dem. Jeg har tre fantastiske projektledere, Emilia, Simon og Saho, samt et hold fantastiske assistenter. De støtter mig, og dem kan jeg stole fuldstændig på. Derudover går der meget tid med ”Front of House-management”, hvilket inkluderer invitationer, gæstelister samt velkomst og seating af gæster under selve modeugen.

Hvordan deltager du i Copenhagen Fashion Week SS12?
På flere forskellige niveauer. Helt grundlæggende styrer jeg flere modeshows og showrooms. Denne sæson skal vi blandt andet lave shows for Jean//Phillip, Wackerhaus og Dennis Lyngsø. Her tager jeg mig af castings, afviklingen af showet, koordinering af partnere, al international PR, Front of House Management og alt der ellers hører med til at afvikle et modeshow. Derudover netværker jeg med og etablerer kontakter til alle de relevante deltagere under modeugen.

Hvordan ser dine dage ud under selve modeugen?
Hele holdet mødes til morgenbriefing kl. 8.30 på Café Viktor til kaffe og croissanter, hvor jeg fordeler opgaverne. På den måde kan vi starte dagen stille og roligt, og samtidig huske at nyde det fantastiske arbejde, vi får lov at lave. På showlocation har hver enkelt sine opgaver, og jeg superviserer at alt går efter planen. Normalt prøver jeg også selv at nå nogle shows, så jeg kan se, hvordan designere, jeg kender, udvikler sig og vokser.

Hvad forventer du at få ud af Copenhagen Fashion Week SS12?
For mine danske kunder er det vigtigt at vise deres kollektioner til presse, indkøbere og andre interessenter i modebranchen. CFW har så meget potentiale og er en interessant, stærk og international modstander til Stockholm og Berlin. Jeg inviterer altid relevante internationale indkøbere og pressefolk fra mit netværk, for at vise dem hvordan CFW har udviklet sig over årene. Som platform bruger vi CFW til gennem modeshows, anmeldelser og artikler at komme ud internationalt.

Afslutningsvis tillader det også vores gæster at se kollektionerne i bevægelse, hvilket tilføjer elegance og international allure (kan vi bare bruge det på dansk?) til en designer, i forhold til når tøjet bare hænger på bøjlerne.

Hvad ser du mest frem til ved Copenhagen Fashion Week?
Der er mange ting jeg ser frem til. Men fordi jeg arbejder så tæt med de designere jeg repræsenterer, er det altid et specielt øjeblik når showmusikken begynder. Dernæst den fantastiske omfavnelse backstage efter showet, hvor alle er glade og tilfredse. At se designerne så tæt på, gør de mange måneders hårdt arbejde ekstremt tilfredsstillende.

Har du nogle særlige rutiner eller ting du skal nå i forbindelse med modeugen?
Udover at have en frisk, nystrøget hvid skjorte og et jakkesæt parat til hvert show jeg laver, er interaktionen med hele flokken af dansk og international presse, indkøbere og partnere altid meget dynamisk. Den generelle stemning af at fejre dansk design i alle dets facetter, er i virkeligheden det must do, der gør CFW så interessant dynamisk.

Hvad betyder modeugen for din virksomhed?
CFW er en vigtig platform for mine danske klienter; det er her de kan præsentere deres arbejde til cremen af den danske presse og forretningsverden. Ved at vise under modeugen får mine kunder international kredibilitet og udvikling. Det kan jeg mærke, når jeg diskuterer CFW udenlands i London og Paris, med udenlandske redaktører, indkøbere og journalister, der følger nøje med i udviklingen af modeugen. Og allerede af den grund er modeugen vigtig for mig, min virksomhed og mine kunder.