Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Rabens Saloner: Danske brands holder sammen på Premium Berlin

På Premium var danske brands placeret skulder om skulder på ’danskerboulevarden’.
På Premium var danske brands placeret skulder om skulder på ’danskerboulevarden’.

På Premium, den næststørste af de tyske modemesser i Berlin – kun overgået af Bread & Butter, var danske brands som Bruuns Bazaar, Baum und Pferdgarten og Rosemunde placeret skulder om skulder på noget, der af en vittig gæst blev omtalt ’danskerboulevarden’.

Og at stå side om side med landsmænd – og måske også i en vis udstrækning designfæller – er absolut ikke af det onde, fortæller Birgitte Raben Olrik, der har stiftet det danske brand Rabens Saloner og er chefdesigner samme sted.

Hun peger nemlig på, at de skandinaviske mærker meget udtrykker samme stemning, og at en brandkoncentration kan være givtig på den konto:

”For os var det skønt at stå sammen. Det er fint ikke at ligge ved siden af alle mulige mærker, der giver indkøberen andre impulser, som kan virke forvirrende. Som gammel indkøber ved jeg, at det er nemmere at holde et flow, når mærkerne understøtter hinanden.

Og så er det også bare rart at stå blandt kendte ansigter, tilføjer Birgitte Raben Olrik:

”Vi kender jo alle sammen hinanden, og det giver familiær stemning. Vi er kolleger, og vi er på ingen måde konkurrenter til hinanden.”

Hvor storebroderen Bread & Butter i højere grad har fat i de tungeste af de kommercielle danske mastodonter, fx Vila, Object og Metropol-mærkerne, finder man på Premiums ’danskerboulevard’ de mere designdrevne danske bohemer, Elise Gug, Rosemunde, Tusnelda Bloch og Custommade. Foruden selvfølgelig Rabens Saloner.

Og i hvert fald hos sidstnævnte er der optimisme at spore oven på den netop overståede messe.

”Vi er glade, og der var en meget positiv stemning. Tyskland har det jo ganske udmærket pt., og messen var udmærket for de fleste danskere dernede, fornemmer jeg,” siger Birgitte Raben Olrik.

Hun bekræfter, at de tyske messer i Berlin i højere grad er ’summe-messer’ end ’salgsmesser’, men der var alligevel blevet beskrevet adskillige sider i ordrebogen, inden turen gik hjem til Danmark.

”Vi er jo også at finde ved den danske modeuge (på Gallery-messen, red.), men de udenlandske indkøbere, der var i Berlin, og som ikke kommer til København, lægger ordrerne på messen,” forklarer Birgitte Raben Olrik.

Det er første sæson, det danske brand har samarbejdet med en tysk agent, og forventningerne til samarbejdet er høje.

”Den umiddelbare reaktion var meget positiv for os, men nu må vi selvfølgelig vente til efter ordreafgivelserne,” siger hun, inden hun afslutningsvist understreger, hvor glade Rabens Saloner er for netop Premium-messen:

”Vi elsker den, alting fungerer, der er en skøn atmosfære – det er en fest.”