Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Stor succes med flashsalg

Flash-salg er en forholdsvis ny tendens i e-handel, der synes at stortrives
Flash-salg er en forholdsvis ny tendens i e-handel, der synes at stortrives

Flash-salg er en forholdsvis ny tendens i e-handel, der synes at stortrives. Kort fortalt går flash-salg ud på, at brands smider tidsbegrænsede tilbud på særlige supertilbudssider som fab.com, der eksempelvis specialiserer sig i design-produkter.

Flash-fænomenet minder på mange måder om gruppe-rabatsider som Groupon, LivingSocial og Facebook Deals, sider, der også held udpræget held i sprøjten med deres koncept. Forskellen er blot, at der på flash-siderne sjældent er andre kriterier end “slå-til-nu”, for at tilbuddene træder i kraft, hvorimod konceptet på gruppe-rabatsiderne fordrer, at flere kunder benytter sig at et givent tilbud, før det reelt træder i kraft.

Flash-effekten hiver kunder i butikken
I begyndelsen så de fleste brands lyset i Flash-siderne på grund af en ganske særlig egenskab: De var en praktisk måde at afsætte restlagre på: Flash-siderne lod med andre ord brandet muge ud i overskydende produkter fra eksempelvis gamle kollektioner, hvor de himmelråbende rabatter samtidig optrådte adskilt fra brandets egne, ofte eksklusive salgskanaler. Det viste sig dog hurtigt, at adskillelsen ikke partout var at foretrække. Tværtimod ledte flash-salget mange kunder over på et brands’ egne sider, og her købte kunderne ofte flere produkter – endda til fuld pris.

Saint Parfums flash-kundefangst
Saint Parfum, der solgte sine normalt 55 dollar dyre parfumerede lys for 25 dollar på flash-salgssiden One Kings Lane, oplevede for eksempel, at brandets egen side pludselig havde 6.000 besøgende til forskel fra en normal, daglig trafik på godt 250. I løbet af de næste måneder steg også salget af varer i Saint Parfums e-butik, ligesom yderligere 20 detaillister bad om lov til at sælge brandets særlige duftlys.

Saint Parfums grundlægger, Spencer Krenke, vurderede efter brandets første flash-eventyr, at Saint Parfum nok ikke tjener meget på sine produkter ved flash-salg på grund af de massive prisnedsættelser, men til gengæld gav flashsalget pote i kraft af flere loyale langtidskunder.

Læs resten af indlægget her.

Blogindlægget er skrevet af Christian Døsing Sørensen fra Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk.