Den skandinaviske hype er ovre for små brands
”I 2006 var alle i Tyskland på udkig efter små skandinaviske brands, fordi de kunne lide looket. Men de skandinaviske brands performer ikke længere lige så godt.””I 2006 var alle i Tyskland på udkig efter små skandinaviske brands, fordi de kunne lide looket. Men de små skandinaviske brands performer ikke længere lige så godt.”
Sådan siger Sabine Lischka, der er agent hos tyske ACO Modeagentur og fungerer som landemanager for DAY Birger et Mikkelsen på det tyske marked.
Hun fortæller, at hvisman ser bort fra de store danske spillere som fx DAY, er den hype, der tidligere var om Skandinavien for længst er en saga blot – i dag skal små nye brands langt hellere komme fra Tysklands sydlige naboer:
”De butikker, der før repræsenterede fem skandinaviske brands, har skåret ned til måske et enkelt nu. Men selvom krisen betød nedskæringer over hele linjen, ser det bedre ud nu. Tyskerne er begyndt at kigge efter nye brands igen, men ikke længere med specielt fokus på Skandinavien, nu er det mere små franske brands, der er interessante,” fortæller agenten.
Tid til fornyelse
ACO repræsenterer foruden DAY også SAND, Designers Remix og 2nd DAY på det tyske marked, men Sabine Lischka mener, det er tid for danskerne til at forny sig:
”De danske brands er ikke sexede nok. Der er for meget A-facon og for lidt figursyet. Du skal være lækker fra begyndelsen for at se godt ud i tøjet, tøjet gør dig ikke pæn. Slutforbrugeren forstår det ikke.”
DAY er klart det af agenturets brand, der klarer sig bedst – og er endvidere et af de danske brands på det tyske marked, der oplever størst fremgang, og brandet, der i øvrigt lige har hyret NOIRs Peter Ingwersen ind som ny kreativ direktør, har da også stadig 100 kunder på det tyske marked, men da det gik bedst havde de 180, fortæller agenten:
”Vi har faktisk været helt nede at vende på 60 kunder, da det stod værst til efter krisen, men nu går det den rigtige vej igen,” siger hun.
Drop stoltheden
Sabine Lischka opfordrer nye danske brands til at lægge stædigheden på hylden i kampen om de tyske kunder.
”Danske brands er meget stolte. De skal forstå, at de ikke kan gøre det på samme måde hernede, som de gør derhjemme. Det er et andet marked, og der gælder andre regler. Hernede forventer man, at danske brands lytter til de tyske kunder,” forklarer hun.
Ordnung muss sein
Og de tyske kunder forventer Ordnung und Qualität, siger Sabine Lischka og griner – hun er udmærket klar over, at det stemmer fint overens med de fordomme mange har om landet.
”Hernede er alt meget tydeligere organiseret. Og så forventer tyske kunder højere kvalitet. En bluse med en knap, der falder af duer bare ikke hernede. I Danmark er der nok mange kunder, der bare selv sætter sig og syr knappen i igen. Hernede bliver varen returneret med det samme. Det skal man være klar over.”
Allier dig med en tysker
Hun mener, der er alfa og omega, at man som dansk brand allierer sig med en tysk agent, før man kaster sig ud i et eventyr syd for grænsen:
”Der er mange danske brands, der ser et stort potentiale i det tyske marked, men de overser måske, at det tager tid at komme i gang hernede. Det er helt nødvendigt at have en lokal agent, der har et godt kendskab til det tyske marked. Hvis ikke du har en agent fra starten, risikerer du at begå så mange fejl, at der på et senere tidspunkt ikke er nogle tyske agenturer, der vil røre dig,” forklarer hun og understreger, at man som dansker bliver nødt til at forstå sin position på det tyske marked og arbejde ud fra den:
”Der er jo mange tyske brands, så vi behøver egentlig ikke brands udefra. Derfor skal du forstå at etablere dig som en niche – en modsætning til det tyske – det er en måde at vokse på.”