Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Bread & Butter: Minimum lander fed sponsordeal

Omtrent 50 af Bread & Butters ansatte servicemedarbejdere er iklædt karrygule kjoler fra det århusianske brand Minimum.
Omtrent 50 af Bread & Butters ansatte servicemedarbejdere er iklædt karrygule kjoler fra det århusianske brand Minimum.

Minimum har landet en fed aftale på sommerens Bread & Butter-messe i Berlin. 50 af messens ansatte er nemlig iklædt karrygule kjoler fra det århusianske brand.

”Vores tyske agent har et supergodt netværk og kender blandt andet arrangørerne af messen. Vi blev spurgt, om vi ville sponsere 50 kjoler, og det sagde vi selvfølgelig ja til,” siger Jakob Bording Andersen, der er brand manager (for female-kollektionen) hos Minimum og desuden partner i virksomheden.[[addon]]Derfor finder man Minimums logo – som det eneste modebrand – blandt de blot fem ”supportive sponsor partners” i Bread & Butters sværvægter af en brandguide. Men det vidste Jakob Bording Andersen faktisk slet ikke, før FashionForum.dks udsendte gjorde ham opmærksom på det.

”Vi var bare glad for den opmærksomhed det giver, at pigerne har vores kjole på. Det giver en god historie at fortælle de kunder, der kommer forbi standen, og vi kan tydelig mærke, at interessen for at indkøbe netop den kjole stiger, når vi fortæller det,” siger brand manageren og holder den draperede kjole, som det hele drejer sig om, frem.

Ekspansion for kundernes skyld
Minimums stand er blevet udvidet kraftigt gennem de to og et halvt år, Minimum har været til stede på den tyske messe, og breder sig denne sommer over 91 kvadratmeter.

”Vi blev simpelthen nødt til at udvide for at få plads til alle kunderne,” siger manageren og peger ud over en stand, der ganske rigtigt vrimler med besøgende. Han fortæller videre, at det tyske marked har udviklet sig positivt i takt med, at Minimum har vist sig på Bread & Butter flere gange.

”Det tyske marked er vores absolut største (foruden hjemmemarkedet, red.), det tegner sig nok for ca. 15 pct. af vores totale omsætning, og vi har set en omsætningsstigning på 180 pct. alene det seneste år, væksten har været kolossal,” fortæller Jakob Bording Andersen.

Lært lektien
Det tyske eventyr har dog ikke været uden sten i vejen, for tyske og danske forbrugere har ikke samme præferencer, men i Minimum har man lært lektien:

”Den tyske smag er meget anderledes end den danske. Tyske kvinder vil fx ikke have oversize. Og så er de meget interesserede i rene kvaliteter, hvor vi ikke er bange for at bruge polyester og transparente stoffer, som de heller ikke er så glade for hernede,” forklarer sales manageren.

Omvendt er det et hit i Tyskland, at Minimum har mange kollektioner hver sæson og desuden tilbyder ekspreslevering:

LÆS OGSÅ: Saint Tropez: Bread & Butter er perfekt til netværk

”Vi kører med ni årlige kollektioner på pigesiden – fire hovedkollektioner og fem, der kan leveres ekspres. På herresiden har vi syv kollektioner om året. Det har været en stor fordel for os, at vi har så meget ekspressalg,” siger han og fortsætter:

”Tyskerne kan godt lide, at de kan supplere op løbende. Når du køber ind et halvt år i forvejen, kan tøjet meget vel tænkes at være uaktuelt seks måneder senere.”

Vil være europæere
I Minimum lavede man for to år siden en strategi om at blive et europæisk brand. Med en omsætningsandel på 55 pct. på hjemmemarkedet Danmark er der dog stadig et stykke til målstregen, men lige nu kan man købe Minimum i 14 lande, og på Bread & Butter er fokus ikke på at ekspandere til flere markeder men snarere på at udbygge de eksisterende markeder, fortæller Jakob Bording Andersen. Han suppleres af Claus Lyngholm Sørensen, der er Minimums internationale sales manager og har fokus på eksportsiden:

”Vi har oplevet stor interesse fra Asien, og det er da bestemt et utroligt spændende marked, men også et der kræver, at man bruger mange kræfter og meget energi på det. Derfor vil vi gerne være til stede på få markeder og så vokse dér først, der er stadig masser af potentiale i Tyskland,” forklarer han.

Lige nu har Minimum ca. 400 internationale kunder, og forventningerne til årets messer er høje:

”Vi vil gerne ramme 100 nye kunder, når vi er færdige med indsalget til denne sæson,” slutter Jakob Bording Andersen, inden kollegaen kommer med en opsang til messeorganisationen den danske hovedstad.

København skal mande sig op
”De københavnske messer bliver mindre og mindre internationale. Der kan de altså virkelig det der med show hernede. De københavnske messer burde tage ved lære – komme og se, hvad de kunne gøre for at gøre deres messeunivers mere spændende,” siger Claus Lyngholm Sørensen og slutter med en advarsel:

”Der skal nogle nye tanker til. Hvis ikke København udvikler sig, er det altså ikke længere til Berlin, end at danskerne tager herned i stedet for.”