Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

To nye modeudstillinger slår dørene op

I Paris er der retrospektiv udstilling om Hussein Chalayan og i London gælder det ikoniske italienske brands
I Paris er der retrospektiv udstilling om Hussein Chalayan og i London gælder det ikoniske italienske brands

Så er der godt nyt til modemennesker, der planlægger at holde ferie i enten London eller Paris. To nye modeudstillinger åbner nemlig dørene op og kan inspirere på hver sin vis.

I London er der tale om udstillingen ”Masters of Italian Style: Celebrating the Stories Behind Italian Fashion”, der – som navnet antyder – sætter fokus på store italienske brands som Giorgio Armarni, Prada, Dolce & Gabbana, Missoni, Salvatore Ferragamo og Gucci.

Udstillingen indeholder et stort udvalg af de forskellige mærkers bedste kampagnebilleder og er kurateret af Colin McDowell. Man kan blandt andet se billeder af modellen Amber Valletta i lavtaljede Gucci-bukser, Isabella Rossellini og Madonna for Dolce & Gabbana og Prada-billeder fra 1988.

”Et modeshow er  kun en del af en designers vision for en hel sæson. Kampagnebillederne giver ofte en klarere vision af, hvad de tænker,” fortæller McDowell til Women’s Wear Daily.

Paris har huset mange store modeudstillinger, og nu åbner en ny der sætter spot på Hussein Chalayan og hans innovative design, der ofte eksisterer i krydsfeltet mellem mode og teknologi. I Hussein Chalayans verden kan en kjole begraves, formes som en flyvinge eller lyse et helt rum op – bogstavelig talt.

Det er den første store retrospektive udstilling om designeren, og kan findes på museet Les Arts Décoratifs i Paris. Udstillingen består af kreationer fra designerens 17 år lange karriere.

Men selvom den cypriotisk fødte Hussein Chalayans design ofte er grænseoverskridende og innovative, har kurator Pamela Golbin skubbet designeren til at udstille tøj der kan understrege hendes pointe – nemlig den, at en konceptuel og artistisk tilgang til design ikke er usammenhængende med brugbart tøj.

”Det er det der er så fascinerende ved mode. Det kan være meget kreativt, men der er regler. Det skal kunne bruges – og han (Hussein Chalayan, red.) har ingen problemer med at se sagen fra begge sider,” siger Goblin til Women’s Wear Daily.

“Hussein Chalayan: Fashion Narratives” kan ses frem til d. 13. november.


Kilde: Women’s Wear Daily. 
Billede: Kampagnebilled af Dolce & Gabbana, skudt af Steven Klein.