Detailhandlen på trist retræte
Danskernes købelyst dykkede i maj med 1,0 pct.Danskernes købelyst dykkede i maj med 1,0 pct. April måneds påskesalg kan være en del af forklaringen på den faldende vækst, men alligevel har forbrugerindkøbene ikke været lavere i over et år, skriver børsen.dk
"Med tallene bliver der igen sat en tyk streg under, at danskernes privatforbrug udvikler sig meget svagt. Vi har ikke haft de store forventninger til købelysten, men vi må sige, at udviklingen er ringere, end vi havde regnet med," siger Niels Rønholt, seniorøkonom i Jyske Bank.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at faldet kommer efter en stigning på 0,7 pct. i april i år. Aprils påskedage får normalt danskerne ud af husene og ind i butikkerne. På trods af at tallene er renset for sæsonudsving, er det sandsynligt, at en del af detailhandlens tilbagetog skyldes påsken.
"Dette er skuffende, og selv med en korrektion for, at en del handel sker via internettet og således går uden om detailhandlen, så er det ikke nok til at begynde at se bare en smule mere lyst på udviklingen i danskernes private forbrug," siger Michael H. J. Stæhr, chefanalytiker i Sydbank.
Det sæsonkorrigerede detailhandelsindeks faldt til 96,0, som er det laveste i over et år. I maj var der et fald i både salget af beklædning og andre forbrugsvarer på 1,2 pct.
Købelysten er fortsat på et lavt niveau blandt de danske forbrugere, som er ramt på pengepungen af stigende priser, højere skatter og afgifter, lave lønstigninger og udsigt til rentehop.
Men det er først og fremmest en stor opsparing, som står i vejen for et stigende salg i de danske detailbutikker – og dermed også i sidste ende for et større indenlandsk forbrug.
"I 1. kvartal satte de danske husholdninger således mere end 10 pct. af deres disponible indkomst til side til opsparing," siger Jan Størup Nielsen, senioranalytiker i Handelsbanken.
Kilde: Børsen.dk