Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Butikkerne er udsalgsanarkister

Sommerudsalget er for længst skudt i gang, og de store skilte, der annoncerer spareprocenter i butikkernes vinduer, plastres i det hele taget tidligere op for hvert år, der går.
Sommerudsalget er for længst skudt i gang, og de store skilte, der annoncerer spareprocenter i butikkernes vinduer, plastres i det hele taget tidligere op for hvert år, der går.

Sommerudsalget er for længst skudt i gang, og de store skilte, der annoncerer spareprocenter i butikkernes vinduer, plastres i det hele taget tidligere op for hvert år, der går.

Men det er ikke udelukkende et udtryk for, at udsalget starter tidligere på sæsonen. Snarere skal det ses som et tegn på, at udsalget faktisk aldrig rigtigt holder op. Det mener Jens Birkeholm, der som adm. direktør i brancheforeningen Dansk Detail har fingrene grundigt begravet i butiksmaterien.

”Butikkerne tager i højere grad bestik af, hvad der kan betale sig for dem lige nu og her,” forklarer detailchefen, som altså peger på, at der måske snarere er tale om et langt kontinuerligt udsalg, der begyndte med krisen i oktober 2008 og aldrig rigtigt er stoppet igen:

”Det er langt mere økonomien i den enkelte butik, der afgør, om de vil holde udsalg, og ikke traditionen. Det handler om, at der skal ryddes op lige nu, så butikken er optimeret. Krisen har lært butikkerne at holde en strammere lagerstyring.”

Men selvfølgelig kan der også hurtigt gå trend i udsalg, føjer Jens Birkeholm til.

”Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at man som butiksejer ikke lader sig inspirere, hvis dem længere nede ad gaden holder udsalg for at få ryddet op – det er jo skærpet konkurrence,” forklarer han, men understreger videre:

”Det kan derfor godt virke som om udsalget starter tidligere, men det er ikke tidspunktet, der er drivkraften i butikkerne. Det er et ændret lageroptimeringsmønster, som har kommercielle bevæggrunde.”

Et andet sted, hvor det bliver tydeligt, at butikkerne holder strammere styr på lageret, er i deres indkøbsmønstre.

”I løbet af tre år er der sket en udvikling på messerne. Tidligere faldt 75-80 pct. af butikkernes indkøbsbudgetter i forbindelse med modemesserne, nu er vi helt nede på 50 pct.,” siger direktøren og forklarer afslutningsvis, at årsagen er, at butikkerne reserverer større beløb til at supplere op i løbet af sæsonen:

”Man skal være mere dynamisk i sine løbende indkøb.”