Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Ikoniske print - nu på nettet!

Finske Marimekko satser nu massivt på onlinesalg.
Finske Marimekko satser nu massivt på onlinesalg.

Finske Marimekko, hvis 1970’er-blomster og -bomber pryder alt fra sengetøj og duge til gardiner og – ikke mindst – gevandter, satser nu massivt på onlinesalg. I første omgang med fokus på USA.

I en børsmeddelelse fra koncernen forlyder det nemlig, at huset med tiden vil opbygge en markant international webtilstedeværelse. Første fase er netop afsluttet og udmønter sig i, at amerikanerne fra denne uge som de første kan købe de ikoniske print på nettet.

Håbet er, at onlinesalg kan bidrage til at cementere Marimekkos status i Nordamerika:

”På den lange bane forventer vi, at e-handel kommer til at generere betydeligt salg og bliver en vigtig ny kanal ad hvilken, vi kan servicere vores kunder. Vi har set en tydelig øget interesse for Marimekko på nettet og i de sociale medier. Nu giver vi folk, der har set et attraktivt produkt eller et foto fra vores modeshow på fx Facebook, mulighed for at købe ind i vores amerikanske webbutik,” siger adm. direktør i Marimekko Mika Ihamuotila.

Håbet er, at websalget kan støtte salget i de fysiske amerikanske butikker, fortsætter han:

”Der er for nyligt åbnet fire nye marimekkobutikker (shop-in-shops i interiør- og livsstilsbutikkerne Crate and Barrel i hhv. New York, Chicago, San Francisco og Los Angeles, red.), og planen er at åbne yderligere to. Til september åbner vi således vores egen flagskigsbutik på Fifth Avenue i New York.”

Der leveres indtil videre udelukkende til adresser i USA, men planen er at den næste webshop – den finske – skal åbne i begyndelsen af 2012. Herfra udvides der efterfølgende gradvis. Det anslås, at Marimekkos online-satsning har kostet i omegnen af en million euro.