Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Malene Birger og Soulland på mærkerne!

Fra august kan dine kærlighedsbreve få et ekstra strøg af fashion.
Fra august kan dine kærlighedsbreve få et ekstra strøg af fashion.

Fra august kan dine kærlighedsbreve få et ekstra strøg af fashion. Som en hyldest til dansk mode udgiver Post Danmark nemlig i forbindelse med Copenhagen Fashion Week to modefrimærker, et designet af Silas Adler, manden bag herretøjsbrandet Soulland, og et designet af designeren Malene Birger.

Det bliver første gang i danmarkshistorien, at modedesignere får lov til at skabe frimærker. Tidligere har frimærkedesign nemlig primært været forbeholdt billedkunst, arkitektur og møbeldesign.

”Frimærket er en af de allerhelligste kunstflader i Danmark og har indtil nu været forbeholdt mere traditionelle kunstgenrer. Vi er derfor meget glade for, at det etablerede Danmark nu tager vores designere med og viser deres kunstneriske udfoldelser på dette fornemme felt,” siger Eva Kruse, der er adm. direktør i Danish Fashion Institute.

Foruden æren ved at være de første modeskabere på mærkerne, forklarer Post Danmark, at det desuden kan betragtes som exceptionelt, at de to danske tøjdesignere har fået helt frie hænder til at kreere motiverne:

”Gennem de senere år har Danmark markeret sig som et af de førende europæiske lande inden for modebranchen. Det vil vi gerne hylde ved at udgive to helt specielle frimærker skabt af danske modedesignere,” fortæller Lene Reipuert, der er chef for Post Danmark Frimærker.

Malene Birger fortæller, at udfordringen med at skabe et frimærke har adskilt sig betydeligt fra de designprocesser, hun ellers foretager:

”Opgaven i sig selv er jo så meget anderledes end noget andet, jeg har prøvet, og en ærefuld opgave. Efter nogen knagende tankevirksomhed besluttede jeg at arbejde, som jeg plejer, i fri hånd med en kraftig blyant – store streger, bløde linjer – grafisk og rent,” fortæller designeren, der suppleres af Silas Adler:

”Jeg brugte lang tid på at tænke over frimærkemotivet. Jeg ville gerne finde noget, der både kunne repræsentere mig selv og firmaet, mode og herretøj – og samtidig appellere bredt til mange mennesker,” forklarer han og forsætter:

”Først tænkte jeg på at designe noget tøj, som efterfølgende blev produceret og affotograferet, men jeg gik væk fra idéen, da det jo er svært at vise tøjets tredimensionelle effekt på et frimærke,” fortæller Silas Adler, hvis kommende kollektion – der vises ved modeugen i august – i øvrigt er inspireret af netop postuniformer og frimærker, et felt, Silas Adler fandt interesse for i arbejdet med Post Danmark.

Lene Reupert fra Post Danmark fortæller videre, hvorfor valget faldt på netop Silas Adler og Malene Birger:

”De repræsenterer to forskellige dele af den danske modeverden. Både hvad angår stil og målgruppe – og det faktum, at den ene kun designer dametøj og den anden udelukkende herretøj, hvilket også er lidt unikt i sig selv. Og så er det heller ikke tilfældigt, at vi både har valgt et etableret, anerkendt navn, Malene Birger, og en af tidens fremadstormende unge designere, Silas Adler, der er på vej til at blive et stort navn,” siger Lene Reipuert.

Frimærkerne bliver lanceret på et pressemøde torsdag 4. august under Copenhagen Fashion Week og kan derefter købes på landets posthuse. I forbindelse med lanceringen vil der under modeugen være flere aktiviteter, der sætter fokus på modemærkerne.

Det præcise frimærkedesign er hemmeligt frem til lanceringsdatoen, men pressefotos tyder på, at i hvert fald Silas Adler har fundet inspiration i sin populære Fedora-hat, se selv:[[addon]]