Hvordan kan man styrke sin succes på eksportmarkedet med kreativ tværfaglighed? Dette var omdrejningspunktet for konferencen BORN CREATIVE 2011, der blev afholdt fredag d. 17. juni 2011 i Udenrigsministeriet.



Der var gæster fra internationalt anerkendte virksomheder i Danmark, Frankrig og Japan og et bredt segment af deltagere fra de kreative industrier, da Modezonen i samråd med Musik- og Computerspilszonen samt Udenrigsministeriet og Eksportrådet inviterede til oplæg, paneldebat, networking og gratis individuelle møder med eksportrådgivere og eksportforberedelseskonsulenter.

Kreative samarbejder er en nødvendighed


Kristian Riis, der selv har et tværfagligt professionelt virke som guitarist i Nephew, manager hos Volcano Management og eksportforberedelseskonsulent hos Udenrigsministeriet, bød velkommen og introducerede filminstruktør Michael Noer som konferencens moderator. Han slog samtidig et slag for vidensdeling på tværs af fag og opfordrede til, at man fik hilst på mindst én med en anden farve prik (små farvede prikker på folks navneskilte indikerede deres kreative tilhørsforhold.)

Senere fortalte han til FashionForum.dk:

”Som udgangspunkt tror jeg på, at man som kreativ branche er nødt til at alliere sig med andre kreative brancher især hvis man vil eksporteres. Et samspil mellem mode- og musikbranchen er jo oplagt. Musik understøtter jo altid musik til modeshows, men det kunne også være, at man kunne gå videre end det; at musik kunne inspirere til en kollektion, eller at en stregkode i et stykke tøj ledte hen til noget musik, som man kun ville kunne få via tøjet,” siger han og fortsætter ”Jeg tror rigtig meget på, at musik og mode har meget at tilbyde hinanden. Jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige, at samarbejdet er en nødvendighed – men en inspirerende en af slagsen.”


Co-branding trods forskellig målgruppe

Dagens første gæst, Masaya Kuroki, er grundlægger og kreativ direktør af det franske mode brand/pladeselskab Kitsuné, der blev grundlagt i 2002. Via viral-markedsføring og ved at rejse rundt som hypede DJs har Kuroki og hans forretningspartner Gildas Loaëc samtidig co-brandet deres tøjmærke til trods for pladeselskabets og tøjets meget forskellige målgrupper; Musikken repræsenterer det nye fra vækstlaget og meget af det er tilgængeligt gratis, hvor tøjet er klassisk og dyrt.

”Vores kollektioner koster meget og er meget konservative og basisprægede, og derfor har mange folk har svært ved at forbinde det til vores pladeselskab, der har en meget bred profil, og er nutidig og avantgarde,” fortæller Masaya Kuroki, der selv er uddannet arkitekt og har en fortid hos stjernearkitekten Jean Nouvel.



Men hvad er så forretningsfilosofien bag de to virksomheder under Kitsuné?

”Begge vores foretagende har hver deres forretningsplan og kører uafhængigt af hinanden, selv om der er en stor synergieffekt. I dag er det ikke helt de samme mennesker, der er tilhængere af vores musik, som der går i vores tøj, men måske om 5-10 år, vil de unge musikfolk være den gruppe, der har råd til vores tøj”, fortæller Kuroki, der heller ikke lægger skjul på, at musikken tilføjer en cool-faktor til tøjet, og at deres hverv som Dj’s har været med til at sprede tøjets brand.

Han fortæller også begejstret om sin kærlighed til internettet, og hvordan Kitsuné har brugt viral markedsføring til at kommunikere deres nye kollektioner – bl.a. er en video af en pige og en dreng, der tager tøj af og på på tid blevet et lille You-Tube hit – for som han siger: ”På nettet er der ingen regler for kommunikation.”

Succes med viral markedsføring

Næste gæst anerkender også internettets video-portaler som kilde til sin succes. Kanae Muraki er marketingdirektør for Crypton Future Media (Japan), der står bag den virtuelle sanger og kultfigur Hatsune Miku, som er blevet et gigant internet- og “live”-fænomen.

Figuren er bygget op om et stykke vokal-software fra Yamaha og har afholdt kæmpekoncerter – bl.a. en i Nokia Theatre i Los Angeles sponsoreret af Toyota. Firmaet har aldrig brugt marketingspenge på promovering, og figuren er udelukkende blevet promoveret via You-Tube og Nico Nico Douga (Japans mest populære video-delings-website).


Målbar kreativitet


Afslutningsvis giver Katja Moesgaard fra mediebureauet MEC gode råd om kommercielle og kreative partnerskaber. Hun lægger vægt på, at målgruppe-og brand-indsigt er ultravigtigt, når kreative partnerskaber dannes, fordi partnerskabet skal være relevant for partnere såvel som forbrugeren, hvis det skal have en målbar effekt.

”Der skal samarbejdes tæt om at nå egne målsætninger via en fælles platform", siger hun og fortsætter, "Man skal droppe egoet og involvere målgruppen, hvilket betyder mindre eksponering og mere involvering.”

Hun fremhæver især musikken som et sted, hvor der bør sættes ind, da musik er den anden vigtigste ting i unges liv. 

”Uden penge kan kreativiteten ikke realiseres”, slutter hun og opsummerer på den måde et grundvilkår i de kreative brancher; at få finansiel mulighed for at tilvejebringe idéer, hvilket gør det essentielt at tænke i kreative partnerskaber.

”Der er plads til langt flere kreative partnerskaber end der findes i dag,” slår hun fast.

Tværfaglighed kan styrke eksport

Omkring en tredjedel af de i alt ca. 100 fremmødte deltagere var fra modebranchen. Martine Gram Barbry er global teamleder for blandt andet mode hos Udenrigsministeriet der var medarrangør, og hun oplevede en virkelig god feedback fra modefolket:

”Man står stærkere – også som modebrand – hvis man teamer op med andre kreative kræfter. Jeg tror, at modebranchen kan bruge en konference som denne til inspiration til, hvordan de kan tænke i nye veje for at gøre sig interessante på eksportmarkedet,” siger hun og slutter:

”Der er virkelig stor konkurrence og det er godt, hvis man kan adskille sig lidt. Det handler meget om PR, og om hvordan man brander sig selv. ”