Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Créton Jeans og Poul Pava prøver kræfter med Hollywood

Et samarbejde mellem Créton Jeans og kunstneren Poul Pava lanceres i Hollywood med danske Claus Hjelmbak
Et samarbejde mellem Créton Jeans og kunstneren Poul Pava lanceres i Hollywood med danske Claus Hjelmbak

Det jyskbaserede mærke Créton Jeans, som er en del af familieejede Sinnerup, prøver nu kræfter med det glamourøse marked i Hollywood. Et samarbejde med den danske kunstner Poul Pava er mundet ud i en lille kollektion, der i disse dage bliver præsenteret for både stormagasiner, firmaer og kendisser – og indtil videre har reaktionen været positiv.
 
Créton Jeans er dog ikke ene om at arbejde sammen med Poul Pava. Der er et par andre firmaer, der også arbejder sammen med kunstneren, men med helt andre produkter. I samlet trop har virksomhederne derfor hyret agenten Claus Hjelmbak, der er bosat i Hollywood, til at lancere Poul Pava produkterne til det amerikanske marked. Hos Créton Jeans er man spændt på at se, hvad firmaets tøj, puder, sengetøj og boligting kan skabe af omtale i den glittede by.
 
”Det kan jo blive alt eller intet, men der har været lagt nogle følere ud. Tøjet er blandt andet vist frem til nogle kendisser, såsom Lindsay Lohan, og de har taget rigtig godt imod det. Så nu må vi se om lavinen ruller, og hvad folk tænker. Vi har store forventninger til det," fortæller Lisbeth Skov Sinnerup, designer hos Créton Jeans og ansvarlig for Poul Pava-kollektionen, til FashionForum.dk.
 
Det er mærkets første indtog på det amerikanske marked, og varerne er allerede sendt af sted. De egentlige møder starter først i næste uge, så en egentlig tidshorisont er svær at definere. Hos Créton Jeans skal man bare have tid til at producere varerne, når efterspørgslen er der.
 
Succesfuldt samarbejde
”Det er et spændende samarbejde vi har. Der er en fantastisk synergi i projektet. Vi får hele tiden sendt hans nye billeder, og de forandrer sig. Så der er en udvikling i projektet, og så håber vi jo bare på at forbrugerne i Danmark og andre steder tager godt imod det,” fortsætter Lisbeth Skov Sinnerup.

[[addon]]
 
Eftersom det er første gang Créton Jeans prøver kræfter med det amerikanske marked, har det været en god ide at slå sig sammen med andre virksomheder, der også har arbejdet sammen med Poul Pava.
 
”Det er et samarbejde rent økonomisk. Der er ingen af os der ved, om det brister eller bærer, men nogle gange skal man være risikovillig. Men da vi først blev spurgt om det, var vi nok lidt jyske i det. Projektet skulle lige ses an, også i forhold til produktion og logistik,” uddyber designeren.

Créton Jeans startede samarbejdet med Poul Pava op på tekstilfronten. Det udviklede sig videre til tøj, en proces der dog ikke har været helt nem. Der har nemlig skulle bruges andre teknikker – såsom digitalt print – for at få det helt rigtige udtryk i tøjet. For udtrykket har været helt afgørende, afrunder Lisbeth Skov Sinnerup.
 
”Man skal jo fx kunne se dybden i printet og fornemme hans penselstrøg. Det er farverige billeder med budskaber og humor. I den tid vi nu er i, er det dejligt, at der er humor i tøjet. Det er glade ting – og vi vil gerne have folk til at smile lidt af det.”
 
Kollektionen kan herhjemme ses på CIFF-messen under modeugen i august.