Sådan: Skab merværdi med QR-koder
QR-koder dukker oftere og oftere op i hjørnet af reklamer i såvel magasiner som udendørs.QR-koder dukker oftere og oftere op i hjørnet af reklamer i såvel magasiner som udendørs. Men modebranchen er endnu ikke hoppet på bølgen. Det er en fejl, siger adm. direktør i Scanlife Jesper Stuhr i en artikel på FashionForum.dk. Her giver han fire forslag til, hvordan modebranchen kan bruge QR-koderne.
Koden gør dit fysiske printmateriale mere dynamisk
Forestil dig situationen: Dit katalog er netop gået i trykken, da telefonen ringer, og du endelig får bekræftet en franchisetager i Esbjerg. Pludselig er adresselisten, ”Find vores butikker her”, i kataloget ikke up-to-date længere. Med en kode i kataloget, der hvor butiksadresserne før var, er du ude over det problem. For hvis kunden ledes til en ”Her finder du os”-webside, der løbende kan opdateres, forældes dit trykte materiale meget langsommere.
Koden kan bidrage til mersalg
Modsat computeren er mobiltelefonen med både på arbejdet, i privaten, på shoppingturen – ja, sågar i sengen. Det vil sige, at når kunden står i prøverummet med et par bukser fra dit brand, kan du – med en QR-kode på mærket – give forslag til, hvordan produktet kan styles, hvilke andre designs, brugeren ville kunne lide, eller måske ved scanning tilbyde en rabat, der gør at dit produkt ryger med til kassen i stedet for konkurrentens.
Koden skaber loyalitet
Hvorfor ikke bruge koden som genvej til flere nyhedsbrevsabonnenter? Skal man tilmelde sig et nyhedsbrev, kan brugerne pludselig nås ikke kun i selve scanningsituationen men også efterfølgende.
Koden hiver kunden hele vejen rundt i butikken
Hvorfor ikke bruge QR-koden til en skattejagt i stormagasinet? Hvis dine kunder altid kun lægger vejen forbi de samme tre bøjlestativer, kan en kodejagt, ”Scan tre forskellige koder i butikken og få rabat på en valgfri vare”, få gæsterne ud i de hjørner af butikken, der ellers sjældent bliver besøgt. Disse skattejagter kan faktisk blive modebranchens pendant til den måde, hvorpå dagligvarebutikkerne placerer mælk og andre basisvarer længst muligt væk fra kasselinjen for at få kunderne forbi så stor en del af sortimentet som muligt.
LÆS OGSÅ:
QR-Ekspert: Indholdsløse websider er dårlig markedsføring
Nyeste trick i modemarkedsføringen: Knæk koden