Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

QR-Ekspert: Indholdsløse websider er dårlig markedsføring

Indhold og merværdi er altafgørende for forbrugeren
Indhold og merværdi er altafgørende for forbrugeren

Markedsføring uden indhold er værdiløs. Det understreger Jesper Stuhr igen og igen i løbet af interviewet med FashionForum.dk. Han er adm. direktør i Scanbuy Aps, der har ansvaret for amerikanske Scanbuys aktiviteter i Nordeuropa – Scanbuy er med app’en Scanlife en af verdens absolut største udbydere af scanning-applikationer til smartphones.

”Der er mange firmaer, der fejler i og med, at de lader QR-koden føre kunden ind på et ligegyldigt og indholdsløst website. Du bliver nødt til at gøre noget, der er respektfuldt over for dine kunder, indholdet skal give mening i forhold til brugerne,” siger direktøren.

Modebranchen er en udfordring
Og det gør indholdet, når en QR-kode fx leder videre fra en avisreklame for Danske Bank til et websted, hvor du kan downloade bankens nye mobilbanks-app. Når det handler om mode, bliver det straks sværere, fortsætter han:

”Modebranchen er lidt af en udfordring. Det er jo den nemme del at lave koden (som man på nuværende tidspunkt kan genere gratis fra en række websteder). Det svære er at finde ud af, hvordan koden og webstedsindholdet kan tilføre kunden eller virksomheden værdi.”

Koder med omtanke
Og i kodemarkedsføringens spæde barndom er det essentielt, at man investerer i at skabe kreative løsninger:

”Modevirksomheder skal ikke gøre det her, bare fordi de kan. Det er nemlig teknologien, der bliver miskrediteret, hvis ikke du gør det her ordentligt fra begyndelsen – og dit brand miskrediteres i øvrigt også. Det gælder om at få defineret noget indhold, der giver mening – én ting er koden, men det er sindssygt vigtigt, at man forstår at tilføre slutbrugeren noget værdi.”

Styret indhold
Scanlife var blandt de første virksomheder, der – nu bliver det kompliceret – lod scanningen passere forbi en server, inden kunden med sin smartphone blev ledt videre til et webstedsindhold.

De koder, der kan genereres gratis online, leder nemlig typisk bare til en bestemt url (webstedsadresse, red.), hvor man til gengæld – ved at lede brugerne forbi en server ’på deres vej til indholdet’ – har mulighed for at dirigere dem i den helt rigtige og skræddersyede retning, forklarer Jesper Stuhr:

”Det betyder, at kunden, når vedkommende har scannet en kode fx på en plakat, ledes videre til en side, hvor de kan vælge, fx om de vil ringe til kundeservice, læse en varedeklaration, have forslag til, hvordan et produkt kan suppleres, eller få en brugervejledning,” siger direktøren, der peger på, at denne valgfrihed betyder, at færre giver op, fordi de alligevel bare ledes videre til en – måske end ikke mobiloptimeret – webside:

”Man kan vel sige, at vi styrer, hvordan applikationen opfører sig.”

Kend din kunde
Når kunder downloader Scanlife-app’en kan de nemlig vælge at oplyse køn og alder, hvilket både betyder, at du som virksomhed bag en QR-kode får unik mulighed for at lære din målgruppe (endnu) bedre at kende, men også, at du kan lede dem til det indhold, der er størst sandsynlighed for, at netop fx en kvinde på 29 år er mest interesseret i – hvilket i hvert fald set gennem Facebook-generationems  briller er til fordel for både slutbruger og brand.

”Vi lagrer selvfølgelig ikke personfølsomme oplysninger, men vi kan lagre brugerne placering, hvis de giver lov. Og hvis der nu de næste par timer er et suverænt tilbud i en DAY-butik 20 meter fra, hvor du befinder dig – vil du så ikke gerne vide det,” spørger Jesper Stuhr, inden han med sikker røst slutter:

”Det her bliver stort. Det ved jeg. Koderne er kommet for at blive.”

Fra januar til juni i år er der alene i Danmark med Scanlife-applikationen blevet scannet QR-koder tæt på 150.000 gange. Til sammenligning var antallet i samme periode året inden 20.000. Det oplyser Scanbuy.

Du kan læse mere om Scanlife og Scanbuy lige her.

LÆS OGSÅ:

Sådan: Skab merværdi med QR-koder

Nyeste trick i modemarkedsføring: Knæk koden