Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Giganternes kamp - H&M vs. Zara

Spanske Inditex – koncernen bag Zara – er ifølge Financial Times meget tæt på at overhale H&M og overtage pladsen som verdens mest værdifulde modevirksomhed.
Spanske Inditex – koncernen bag Zara – er ifølge Financial Times meget tæt på at overhale H&M og overtage pladsen som verdens mest værdifulde modevirksomhed.

Spanske Inditex – koncernen bag Zara – er ifølge Financial Times meget tæt på at overhale H&M og overtage pladsen som verdens mest værdifulde modevirksomhed.

Begge koncerner har lige nu en værdi af rundt regnet 38,8 mia. euro, men hvor H&M gennem længere tid har vist faldende omsætning, klarer Inditex sig flot, trods stigende bomuldspriser og dyrere produktion. Inditex annoncerede i siste uge en stigning på 10 pct. i resultatet for første kvartal, hvor H&Ms netop annoncerede resultat for deres andet kvartal igen er faldet.

Aktier i Inditex er således steget med 6 pct. gennem det seneste halve år, hvor H&M-aktien er faldet tilsvarende.

Ifølge analytikere, er de flotte resultater fra den spanske koncern et udtryk for en forretningsmodel, hvor næsten halvdelen af tøjet produceres i Spanien, Portugal og Marokko, hvor de stigende asiatiske arbejdspriser i højere grad smitter af på H&M-bundlinjen – den svenske gigant får produceret langt størstedelen af deres kollektioner i Asien og benytter desuden i højere grad bomuldsmetervarer end deres spanske konkurrent.