Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

BOXPARK - Verdens første pop-up-shoppingcenter

Pop up-butikker har skudt op rundt omkring som midlertidige og overraskende retailfænomener i nogen tid.
Pop up-butikker har skudt op rundt omkring som midlertidige og overraskende retailfænomener i nogen tid.

Pop up-butikker har skudt op rundt omkring som midlertidige og overraskende retailfænomener i nogen tid (se fx Trenspottingsite åbner pop up-butik for Gap, Ny webbaseret platform for pop up-shops og Udlejere er begejstrede for pop up-butikker), men til august kan man som noget helt også opleve et helt pop up-shoppingcenter.

Pop up-shoppingcentret Boxpark er planlagt til at åbne til august i Londons Shoreditch-område i hjertet af den østlige del af byen og vil være skabt ud af ikke mindre end 60 fragtcontainere, som vil huse 50 små butikker fordelt over to etager. Alle butikkerne er ifølge centrets Facebook-side allerede udlejet.

Centret er placeret på Bishopsgate Goods Yard, et tidligere jernbaneområde, der ikke er blevet brugt i mere end 40 år. Der er først planlagt et byggeprojekt på grunden om fem år, så udviklerne har ladet Roger Wade  udvikle et midlertidigt center for at udnytte stedet i mellemtiden og give unge designere, der ikke har penge til at åbne en “rigtig” butik, billig leje, lav risiko og masser af kundetrafik.

Boxpark vil således profilere sig på at være en center for små, uafhængige brands, der er håndplukket af udviklerne og tilbudt et butikslokale ud fra princippet for ”invitations-only”. Resultatet vil blive et kreativt mix af international mode, og livsstilsbutikker side om med gallerier og caféer – helt i tråd med det kreative retailmiljø, som flere gader i East London er kendt for.

Man kan imidlertid ikke leje sig ind for mere en tre måneder, hvilket styrker ideen om variation, overraskelse og nyskabelse, som pop up-butikkonceptet netop springer ud af. Et center som Boxpark vil uden tvivl tiltrække shoppere, der er trætte af forudsigelighed og konformitet og i stedet søger mod dynamiske, markedspladslignende retailmiljøer, der hele tiden er i forandring og udvikling.

Se en cool video om projektet lige her.

Blogindlægget er skrevet af Mette Skovgaard Frich, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk.