Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Etiske forbrugere skal findes i udlandet

Danskerne er langt bagud, når det gælder køb af bæredygtigt tøj, fortæller Mariam A. Terp fra Jackpot.
Danskerne er langt bagud, når det gælder køb af bæredygtigt tøj, fortæller Mariam A. Terp fra Jackpot.

Danskerne er bagud, når det gælder køb af bæredygtigt tøj – ordene er Maryam Azmayesh Terps, der er CSR-manager hos det danske brand Jackpot, som har stort fokus på bæredygtighed i produktionen af deres kollektioner.

Maryam Azmayesh Terp fortæller til FashionForum.dk:

”Vi ser en tendens til, at efterspørgslen på miljøvenligt tøj i Danmark stiger, men det er ikke noget ekstraordinært i den brede palet. Vores udenlandske forbrugere er mere bevidste omkring bæredygtig produktion end de danske forbrugere er.”

Maryam Azmayesh Terp fremhæver her lande som Tyskland, England og Polen, hvor Jackpots kunder især viser interesse for bæredygtighed.

”Jackpot lavede en undersøgelse i Polen, som viste, at hele 35 pct. af vores polske kunder efterspurgte bæredygtigt tøj,” fortæller Maryam Azmayesh Terp.

Mads Mørup, der er adm. direktør i det økologiske danske herrebrand Knowlegde Cotton Apparel, fremhæver også Tyskland som et potentielt marked for bæredygtigt salg:

”Vi ser en tendens til, at der er størst fokusering og efterspørgsel på bæredygtigt tøj i Tyskland, hvor en ny butiksgeneration alle kun sælger bæredygtige varer designet efter de nyeste trends. Den form for butik ser vi ikke i Danmark,” pointerer Mads Mørup.

Unge har størst bæredygtigt potentiale

Knowlegde Cotton Apparel sælger sine bæredygtige kollektioner til en bred gruppe af mænd i alle aldre men ser dog en tendens til, at den unge generation i Danmark er markant mere åbne overfor bæredygtighed:

”Bæredygtighed er løsningen, hvis vi fortsat skal eksistere – det er et budskab, som adopteres hurtigere af den unge generation pga. deres hyppige kontakt med medierne, som i dag har stort fokus på bæredygtighed”, slutter Mads Mørup.

LÆS OGSÅ: 

Jackpot – Bæredygtig markedsføring betaler sig ikke

Bæredygtige forbrugere ved ikke, de køber miljøvenligt

Tilgængelighed er afgørende for bæredygtigt salg