Få hjælp til at overvinde det franske marked
Læs her, hvordan den danske ambassade i Paris står klar til at hjælpe dig, med at starte dit franske eventyr.Det franske marked er ikke det letteste at indtage – stor konkurrence, sprogbarrierer og forretningskultur udgør farlige fælder for uforberedte danske brands. Men der er hjælp at hente på den danske ambassade i Paris, hvor man står klar med vejledning, gode råd og en masse brugbar viden. FashionForum.dk var i byernes by og talte med Zakia Osman Schou, eksportkonsulent med ansvar for mode og design på den danske ambassade i Paris.
I Frankrig er krisen gået mest ud over middelsegmentet, fortæller Zakia Osman Schou. Luksus- og lavsegmentet har klaret krisen relativt bedre. Fælles for alle segmenter er det dog, at man gerne vil ud af krisen. Det prøver man derfor at tale sig ud af – men det overbeviser ikke eksportkonsulenten.
”Vi skal tage det stille og roligt. Mit bedste råd er, at man skal få så god vejledning som muligt. En klar tendens hernede er, at folk trøsteshopper rigtig meget – og har gjort det hele tiden under krisen,” fortæller hun, og kaster videre blikket på en af de ting, der har været med til at holde tøjsalget i gang i Frankrig.
”Franskmændene har ikke helt undgået tøjkøb, men til gengæld er der mange promotions (korte udsalg, red.) med fx tre for tos-pris. Dem har man kunne se hele året rundt, i modsætning til før,” pointerer hun.
Presse, presse, presse.
Vil man ind på det franske marked, skal man have en klar forventningsafstemning. At der bor 60 mio. mennesker betyder nemlig ikke, at man kan mangedoble sin omsætning med det samme. Samtidig vrimler det ikke med agenter i det franske, pointerer Zakia Osman Schou; der er nemlig få multibrandbutikker i Frankrig, hvis man sammenligner med Danmark. Til gengæld er visse multibrandbutikker stærke og gode at fokusere på.
”Når man kommer herned, er det vigtigt at få en agent. Det er noget, vi kan hjælpe med, idet agenterne er meget efterspurgte og ikke altid lette at identificere. Vi kan arrangere møder med distributører og agenter. Lige nu arbejder vi på at lave et speeddatingarrangement med franske agenter og indkøbere,” forklarer hun.
Nogle gange kan det dog også være smart at præsentere produktet for indkøberne i butikkerne. De starter ofte med små ordrer, men det kan være en god måde at starte på og danne sig en base. Og er man først til stede, er det en god idé at fokusere på et PR-bureau.
”Jo mere presse, desto bedre. Man skal gøre meget opmærksom på sig selv. Vi har efterhånden en rigtig god journalistdatabase, så der kan vi også hjælpe – da agenterne ofte ikke arbejder med den slags.”
Eksportpakker er vejen frem.
Er man et lille firma med et par enkelte ansatte, kan man tage kontakt til en eksportforberedelseskonsulent, forklarer hun:
”De laver et halvårligt forløb, hjælper virksomheden gratis og klæder dem på til at stå klar med en businessplan. Samtidig fokuseres der på hvilke lande man vil ind i.”
Derefter kan en eksportkonsulent som hende give gode råd om det specifikke marked, og hjælpe med at etablere kontakten til de potentielle samarbejdspartnere.
Derfra kan en eksportpakke være vejen videre frem. Eksportkonsulenterne arbejder med en fast timepris. Men søger man en eksportstartpakke – og får den – får man 35 konsulenttimer til halv pris. Man kan få max. tre pakker i ét land og max. seks i alt. Og alle kan søge dem, så længe de opfylder basiskriterierne på max. 50 ansatte og en årlig omsætning på under 50 mio. kroner, fortæller Zakia Osman Schou.
”Derfra kan vi hjælpe med fx at komme på messe. Selvom der skal meget til at få indkøbere ud til ens stand. Vi laver derfor også ofte fællesfremstød, hvor flere virksomheder kan præsentere sammen og få match making-møder med de potentielle samarbejdspartnere – agenter, distributører og indkøbere,” uddyber Zakia Osman Schou
Hun opfordrer afslutningsvis til, at man ikke er bange for at kontakte ambassaden. De brede kvalifikationer gør det nemlig muligt at hjælpe mange med at starte et muligt eventyr i byernes by.