Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

DESIGN INCUBATOR: Der er masser af vækstpotentiale

Vidensdeling, vækst og iværksætteri var på dagsordenen, da DESIGN INCUBATOR blev skudt i gang.
Vidensdeling, vækst og iværksætteri var på dagsordenen, da DESIGN INCUBATOR blev skudt i gang.

Vidensdeling, vækst og iværksætteri var på dagsordenen, da det ambitiøse projekt DESIGN INCUBATOR i går d. 15. juni, blev skudt i gang, i Tietgenssalen hos Dansk Erhverv.

Fem mindre modevirksomheder er blevet udvalgt til at deltage i DESIGN INCUBATOR, der er initieret af Kopenhagen Fur og Modezonen og har blandt andet til formål at hjælpe de fem virksomheder til vækst og netværk i erhvervslivet.

LÆS: Eksperter klar med hjælp til fem danske brands

De fem firmaer får blandt andet fire sessions á tre timer med deres mentor, et ekspertklippekort til fem møder med en selvvalgt ekspert, en inspirationstur og en master class med en international gæst.

Første udgave af DESIGN INCUBATOR afsluttes i december i år, og ønsket er, at initiativet med tiden kan blive en fast fysisk ramme for et fortløbende projekt; Et væksthus med shared services, hvor man kan inspirere hinanden og gøre produktionsveje lettere.

”Der er et kæmpe vækstpotentiale blandt de danske designtalenter. De er uden kreative begrænsninger og har en kæmpe PR-værdi for Danmark, men de mangler ofte en solid forretningsplan og et businessnetværk,” indleder Patrizia V. Christensen, der er marketingsdirektør i Kopenhagen Fur og initiativtager til DESIGN INCUBATOR. Hun fastslår:

”Det er det netværk vi vil skabe med projektet her.”

Til spørgsmålet om hvorvidt DESIGN INCUBATOR er ren filantropi for Kopenhagen Fur, svarer hun:

”Nej, vi ser det som en grundlæggende nødvendighed for vækst. Vi er nødt til at samarbejde,” slår hun fast og uddyber,

”Vi kan blive stærkere sammen, men vi skal være åbne for vidensdeling. Kopenhagen Fur tror på København som en hub, for innovation og vækst, men det kan kun lykkes, hvis vi står sammen.”

De fem virksomheder er udvalgt ud fra kriterier om udvikling, vækstpotentiale, og hvor i etableringsfasen af deres brand, de befinder sig. De tæller: Stine Goya, Ole Yde, Barbara i Gongini, JEWLSCPH og Soulland.

”Der hvor I er nu, skal I bryde igennem glasloftet,” siger projektleder på DESIGN INCUBATOR, Ulla Jepsen. Hun fortsætter:

”Jeg tør vædde med, at hvis I har en forretningsplan, er den nedskrevet på bagsiden af en serviet. Mit gæt er, at I bruger alt for lidt tid på jeres kernekompetence og alt for meget tid på administrative ting.”

Denne sidste bemærkning får mange i salen til både at nikke bekræftende og trække på smilebåndet.

”Jeg kan garantere jer for, at det bliver ubehageligt. Vi tilbyder jer nu at stoppe op og få stillet de grimme og irriterende spørgsmål, men vi kommer omvendt til at give jer nogle redskaber i rygsækken, som I vil kunne bruge til at vækste,” slutter hun.

Efter introduktion af de fem mentorer, der alle er erfarne folk fra den tunge del af modebranchen, er der spørgetime med Vincent F. Hendricks fra programmet ’Gal eller Genial’ på DR2, og dette giver anledning til dagens vigtigste øvelse for deltagerne: At være åbne omkring deres svage punkter, om der hvor tingene er gået i stå og hvor ledelse har overtaget kreativiteten.

”Vi står et smerteligt sted midt i et vækststop,” siger én virksomhed, og en anden beretter:

”Vi mangler et bedre ledelsessystem.”

Andre igen giver udtryk for, at det er svært at stille krav som en lille virksomhed, og at der kan være problemer med at imødekomme en større efterspørgsel og problemer med at finde engagerede agenter i udlandet.

De fem mentorer skød fra hoften med kvalificerede svar og således var DESIGN INCUBATOR skudt i gang.

Her på FashionForum.dk vil du i det næste halve år kunne følge projektet på nært hold.

LÆS OGSÅ:

Eksperter klar med væksthjælp til fem danske brands

Nu skal dansk mode vækstes