Modebevidste unge misbruger butikkernes fortrydelsesret til at smykke sig med lånte fjer. I et voldsomt omfang handler de kostbart modetøj, som de bruger til weekendens fester for blot at levere det tilbage til butikkerne mandag eller tirsdag med krav om at få pengene retur. Det skriver 24 timer.

Personalet i samtlige 15 modebutikker, som 24timer i går var i kontakt med, oplyser, at især helt unge kvinder systematisk misbruger muligheden for at fortryde et køb.

Typisk er tøjet nusset og stinker af røg, øl, spiritus og parfume, og i mange tilfælde er det ødelagt af huller og fedt- og rødvinspletter, når det bliver forsøgt returneret, oplyser butikspersonalet.

Men nogle kvinder vil også levere brugte og beskidte trusser tilbage til butikkerne. Andre returnerer badetøj, der lugter af klor.

»Det er virkelig dårlig stil,« fastslår Susanne Christiansen, der er assisterende chef i lingeributikken Wunderwear i København.

Først da en kvindelig kunde havde returneret et par trusser og forladt butikken med de 700 kroner, de havde kostet, opdagede Susanne Christiansens kollega, at trusserne var beskidte.

Fænomenet er så udbredt, at såvel butikkernes brancheorganisation og de ansatte i forretningerne er svært fortvivlede.

»De køber det fredag, bruger det i weekenden og kommer herned med det mandag eller tirsdag. Men så stinker tøjet af sved og røg. Det er noget svineri, også over for os, der arbejder i butikken,« siger Mads Brix, bestyrer i butikken Butler i Aalborg.

Jenni Salandysz, der er butiksbestyrer i Message i København, er også træt af det, hun kalder mangel på respekt.

»Ofte stinker tøjet af røg og sved, men andre gange har kunderne vasket det, inden de forsøger at bytte det, så lugter det af vaskepulver,« fortæller hun.

»Jeg er ikke i tvivl om, at de spekulerer i fortrydelsesretten, når de køber tøjet her inden weekenden – velvidende, at de vil have pengene tilbage på mandag,« siger Jesper Jørgensen, der er førstemand i Solid på Strøget i København.

Han vurderer, at 20-30 procent af det tøj, som kunderne vil returnere, er brugt.

En tredjedel er brugt
I H&M anslår en ekspeditrice, at en tredjedel af den store mængde tøj, som returneres, er brugt.

»Det er tydeligt nusset eller lugter af røg, men vi tager det retur alligevel, for ellers mister vi kunden.«

Tascha Sørensen, der er bestyrer i Deres på Strøget i København, har set huller i det ildelugtende og godt brugte tøj, som de unge kvinder kræver at få penge tilbage for.

»Det er især umodne kvinder i 16-18-årsalderen, som bliver sure og lyver helt vildt, når vi fortæller dem, at tøj, som de vil returnere, stinker af fest og røg,« siger Tascha Sørensen.

»Det er virkelig unfair, at de forsøger at udnytte vores bytteservice,« siger souschef Jannie Sørensen fra Loftet i Aarhus.

»Når vi spørger dem, om de har brugt tøjet, siden det lugter af røg og party, indrømmer de nogle gange, at de har haft det på et par timer om lørdagen, men så er det altså brugt, og så kan vi ikke sælge det videre, så vi bytter det ikke,« siger hun.

Helt uacceptabelt
»Det er absolut et kendt og meget reelt problem,« siger Lone Rasmussen, forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, der blandt andet repræsenterer tøjbutikkerne. Organisationen har spurgt de medlemmer, der tilbyder fortrydelsesret, om de har oplevet, at kunder forsøger at bytte en brugt vare. Det har 83 procent.

»Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, at de gør det. Man snyder ikke kun butikken, men også andre forbrugere, der risikerer at købe en brugt vare – eller at butikkerne som konsekvens af dette snyd stopper med at tilbyde fortrydelsesret,« siger Lone Rasmussen.

»Klassikeren er, at man forsøger at returnere en brugt og plettet festkjole, der lugter af røg. Og der er også eksempler som en jakke, der indeholdt festsang i inderlommen – eller en badedragt, der lugtede af klor,« siger hun og opfordrer kunderne til at stoppe snyderiet.

Kilde: 24 timer.