Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sand har lært af overmodige satsninger

En ny strukturering af virksomheden har bonus for det danske modemærke, der igen oplever fremgang.
En ny strukturering af virksomheden har bonus for det danske modemærke, der igen oplever fremgang.

”Vi var for ambitiøse og ville have dyre showroom i London, Amsterdam og Madrid. Vi havde mange ansatte og rigtig mange aktiviteter. Det har vi skåret ned på, så vi i dag har færre omkostninger og en større omsætning – og et pænt resultat.”

Sådan lyder selverkendelsen fra direktør Søren Sand, som sammen med sin hustru, designeren Lene Sand, ejer og driver det eksklusive modemærke, som efter nogle voldsomme underskud i årene op til og under den internationale lavkonjunktur nu igen tjener penge. Det skriver Børsen i dag, onsdag. 

Parrets selskab SWG A/S, som ikke aflægger koncernregnskab og via et kommanditselskab ejer driftsselskaberne, har i 2010 næsten fordoblet sin bundlinje fra små 10 mio. kr. i 2009 til 19 mio. kr. i fjor. Og Søren Sands beskedenhed er ikke mindre end, at han lover fortsat fremgang i det nye, mindre omkostningstunge koncept.

Han venter i år, at den trecifrede millionomsætning, som Sand-gruppen holder for sig selv, i år vokser med omkring 12 pct.
SWG A/S havde i 2004 og 2005 et samlet plus før skat på over 50 mio. kr., men tabte så i 2006-2008 i alt tæt på 100 mio. før skat. Den bogførte egenkapital i SWG var ved udgangen af 2005 tæt ved 280 mio. kr., fire år senere lå den på 195 mio. kr., og nu er den bogført til 208 mio. kr.

”Vi har i fjor på alle markeder konverteret vores egne salgskontorer og showroom, så aktiviteterne i dag varetages af agenter og importører. Det har givet os tilstedeværelse på en række nye markeder og et mere effektivt forhandlerled. Det er klart, at vi skal dele indtjeningen med agenten, men når vi så får en større samlet omsætning, er begge parter glade,” forklarer Søren Sand, som tidligere har trukket sig ud af mere end 30 Sand-butikker i Danmark og udlandet.

”Vi rullede flot ud, men der var en ubalance mellem vores omkostningsniveau og vores salg. Men tiderne har tvunget os til at tænke klart og til at fokusere på det, vi er gode til. Enkelhed og gennemskuelighed er vel en af de ting, vi har lært af krisen. Men på baggrund af tilpasningen til vores nye struktur taler tallene deres eget sprog. Vi har salgsmæssig fremgang og kan i 2010 præsentere et rigtig fornuftigt tocifret millionbeløb og en egenkapital på et trecifret millionbeløb, samtidig med, at vi fortsat er 100 pct. selvfinansierede,” siger Søren Sand.
Han oplyser, at det nu især er Sands herre-side, der trækker på de nye markeder i bl.a. USA, Canada, Australien og Rusland. Herretøjet udgør nu omkring 60 pct. af den samlede omsætning.

Kilde: Børsen.