Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modeforskning: Nyt værktøj kortlægger din intuition – og giver en skarpere designproces

Maria MacKinney-Valentin og Lene Hald står bag nyt værktøj der konkretiserer designeres spirende intuitioner
Maria MacKinney-Valentin og Lene Hald står bag nyt værktøj der konkretiserer designeres spirende intuitioner

De studerende på landets designskoler er begejstrede over et nyt værktøj, der har set dagens lys fra modeforskningens studerekammer. Maria Mackinney-Valentin, forskningsadjunkt ved Danmarks Designskole, og Lene Hald, underviser på KEA, er nemlig i gang med et større forskningsprojekt der kortlægger brugerens intuition.
 
Målet er at udvikle et værktøj, der kan tæmme den intuition eller fornemmelse, der for mange designere og studerende ligger til grund for udarbejdelsen af en ny kollektion. Og værktøjet, der i løbet af det sidste halve år har været afprøvet på designskoler landet over, har fået navnet DART: Driver Analysis – Reading Trends.
 
Det er i selve opstartsfasen af designprocessen, at DART er relevant. Det handler om, at den kreative designer nemmere skal kunne kommunikere sin inspiration, så arbejdet med at lave en kollektion bliver mere konkret. Det, de kalder intuition, kan altså også kaldes inspiration, fornemmelse eller ide – pointen er, at det ofte er så flyvsk og ukonkretiseret et begreb, at det kan være besværligt at få ned på papir.
 
Og der kommer DART ind i billedet. Som et konkret redskab til at afdække ens intuitive fornemmelse, fastholder DART designeren i at stille spørgsmålstegn ved intuitionen, med det formål at udvikle den, præcisere den, udfolde den – eller endda forkaste den. Det kan lyde flyvsk, men det er det faktisk ikke. Tænk mind-mapping eller de klassiske retoriske topik-lister som inspiration.

[[addon]]
Modellen er opbygget som en cirkel med fem ringe der, jo længere man kommer ind i cirklen, konkretiserer mere og mere. Ambitionen er, at man arbejder sig igennem alle punkter – med start i fx den ydre rings ”Historie”, ”Samfund”, ”Teori” eller ”Kultur”. De skal forstås som tilgange til at anskue et emne, og  resultatet kan ses i den fjerde ring og skal være et konkret produkt; en artikel, en blog, en film eller et moodboard, fx.
 
Pointen er dog ikke, at denne metode skal fungere som et rigidt system. Snarere giver den mulighed for, at man kan springe frem og tilbage mellem punkterne i en kontinuerlig proces, der fortsat kan inspirere. På den måde kan den enkelte bruger tilpasse modellen til sit personlige arbejde men samtidig bruge alle punkterne til at få nye ideer i arbejdet med inspirationen.

[[addon]]
DART er allerede blevet testet på Kunstakademiets Designskole, Designskolen Kolding, TEKO og KEA – både af elever på BA- og MA-niveau og ikke kun af elever, der specifikt har modedesign på dagsordenen. Også studerende inden for blandt andet tekstil, brand management, retail management og communication design har været igennem processen.
 
Og ifølge evalueringerne fra de studerende har det været en spændende oplevelse at arbejde med metoden, der har vist sig – som en studerende udtrykker det – ”konkret og brugbar”. En anden studerende opsummerer netop hele projektets kerne:
 
”Med DART-modellen er man tvunget til at argumentere for og dokumentere sin intuition. Den bliver dermed til mere end bare et hult statement, som ‘lige nu er det hele bare blomster, blomster, blomster!’”