Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Intelligent tøj på vej til Danmark

I fremtiden kan tøj tænke selv. De såkaldte intelligente tekstiler kan skifte farve, være pletafvisende og forebygge svedlugt, skriver business.dk
I fremtiden kan tøj tænke selv. De såkaldte intelligente tekstiler kan skifte farve, være pletafvisende og forebygge svedlugt, skriver business.dk

I fremtiden kan tøj tænke selv. De såkaldte intelligente tekstiler kan skifte farve, være pletafvisende og forebygge svedlugt, skriver business.dk.

Fremtidens tøj vil revolutionere danske klædeskabe. Der skal nemlig kun få stykker beklædningsgenstande til, når de intelligente tekstiler vinder indpas, for så kan tøjet tænke selv og dermed både spare forbrugerne for besvær med pletter eller på kamæleonagtig vis skifte farve og mønster.

Der er dog ikke langt til fremtiden, for allerede om få år kan man begynde at anvende teknologierne i praksis.

"Noget kan allerede lade sig gøre. Mange teknologier findes allerede i sportstøj i forhold til komfort, og det er bare blevet normen. Samtidig er der uudnyttede teknologier, der kan bruges til hverdagstøj – eksempelvis i forhold til åndbarhed. På længere sigt, måske tre til fem år, kan man udvikle teknologier, der kan skifte farve og mønstre. Man kan måske downloade, hvad man vil have på, ligesom man downloader en app til sin iPhone ved hjælp af en form for overflade, der bliver lagt ovenpå tøjet,” siger Hanne Troels Jensen, der er leder af Videncenter for Intelligente Tekstiler ved VIA University College og uddyber:

”Der skal selvfølgelig være producenter til at lave det. Men det er realistisk og kan lade sig gøre."

Danmark skal frem i skoene
Ifølge Hanne Troels Jensen skal vi i Danmark i gang med at se bredere på tekstilbrug og udvikle på området for at følge med konkurrerende lande.

"Vi ligger rigtig højt i forhold til tøj- og tekstileksport. Vi er gode til design og til at være købmænd – men jeg tror, at det næste er, at vi skal være foran i forhold til at arbejde med materialerne og tekstilerne. Vi skal tænke det bredere materialemæssigt. Det sportstøj med særlige funktionaliteter, der bliver masseproduceret, er jo bare normen i dag – så det er ikke nødvendigvis noget, der behøver at koste en masse, hvis der er volumen i det og interesserede producenter, ” siger Hanne Troels Jensen og påpeger:

”Men der skal selvfølgelig penge til udviklingsprocessen, før vi kan være helt med."

Kilde: business.dk