Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

De billige bloggere, der blev magtfulde

Pudderdåse-Katja har stadig lidt svært ved at holde op med at grine, og det har stået på i et døgns tid nu.
Pudderdåse-Katja har stadig lidt svært ved at holde op med at grine, og det har stået på i et døgns tid nu.

I må undskylde, hvis jeg har lidt svært ved at ramme tasterne. Jeg har stadig lidt svært ved at holde op med at grine, og det har stået på i et døgns tid nu.

Jeg har været journalist i snart 10 år, heraf de seneste to som freelancer, og i sidste uge fik jeg og Pudderdåserne.dk et tilbud fra et af Allers magasiner, som alligevel slår alt, hvad jeg har oplevet i min journalistiske karriere: De tilbød os at lave fire opslag inklusive billeder og tekst, hvilket vil sige i alt otte siders redaktionelt stof til dem for…nul kroner.

De mente at vi som blog måtte være glade nok for den ’ekstra trafik’, det ville give os!

Modemagasinerne er efterhånden berygtede for at tilbyde bloggere, at de kan arbejde for dem mod et par produktprøver og æren ved at komme i bladene. Bazar sendte for eksempel tilbage i 2009 en mail ud til en række modebloggere og tilbød dem at blive faste bloggere på bazaronline.dk mod at komme til en række events og få et par gratis produkter og biografbilletter.

Vibeke fra bloggen Discountliv og Luksusdrømme spillede ud med et krav på 500 kr. pr. indlæg (hvilket stadig efter enhver journalistisk tarif er stærkt underbetalt) og blev afvist. Andre var ikke så kloge og står i dag tilbage med følelsen af at være blevet udnyttet. I kan læse hele historien på Vibekes blog lige her.

Andre bloggere kan fortælle historier om, hvordan alt fra små virksomheder til de store bladhuse tror, at de vil blogge for dem mod at få produkter og link fra virksomhedernes sites. Og igen er de ord, vi hører fra både modemagasiner og virksomheder ”jamen I får jo gratis omtale og trafik fra os”.

Undskyld, hvem er det, der får trafik fra hvem?

Hvis vi nu tager Aller og modebloggerne som eksempel, så har Allers fem mode- og kvindemagasiner Q, Bazar, IN, Elle og Feminas hjemmesider tilsammen 2.644.570 sidevisninger hver måned ifølge Allers egne tal. Og så har jeg endda været sød ved Aller, for disse fem magasiner repræsenterer en meget bred målgruppe blandt kvinder.

Bloggers Delight, som er det største danske bloggernetværk, kan præsentere deres annoncører for tilsammen 2.600.000 sidevisninger hver måned fra et målrettet, stærkt og købedygtigt segment af unge kvinder. Tallet er et konservativt estimat, efter virksomheden har udvidet antallet af modebloggere den seneste måned.

På online modeområdet ligger den nystartede virksomhed Bloggers Delight, der har eksisteret i cirka et halvt år, altså hals om hals med Allers fem modemagasiner, og tallet vokser måned for måned med voldsom hast for bloggerne.

Hvem har brug for hvis trafik her?

I mit eget tilfælde har min blog over 10.000 absolut unikke læsere hver måned og over 60.000 sidevisninger. Dem tror jeg nok, det pågældende magasin med et oplag på under 30.000 kunne være økonomisk interesserede i at få i tale.

Der er noget galt med magasinernes opfattelse af magtforholdene i de danske modemedier, men på et tidspunkt opdager annoncørerne det lille regnestykke, jeg netop har udført, og så skal de traditionelle medier nok opdage bloggernes magt også. Og så bliver bladhusene nødt til at indse, at de gode bloggere ikke længere er 17-årige skolepiger, der vil arbejde for et par biografbilletter, men at de derimod er professionelle forretningsfolk, vigtig arbejdskraft og ikke mindst en værdifuld indtægtskilde for magasinerne.
 
Aller-koncernens adm. direktør Pål Thore Krosby har ved flere lejligheder advaret mod at satse ensidigt på digitalt indhold, fordi ingen tjener penge på det. Og nej, Aller, man tjener ikke penge på indhold af dårlig kvalitet, skrevet af gratister. God journalistik koster penge. Men en helhjertet satsning på digitalt indhold af høj journalistisk og unik kvalitet, det kan man godt tjene penge på. Men der er sjovt nok ikke nogen, der står i kø for at levere det gratis.