Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Forsker: Autenticitet er modens hellige gral

Ved gårsdagens seminar om "Fremtidens Innovation og kreativitet i mode" handlede det om 'the really real'.
Ved gårsdagens seminar om "Fremtidens Innovation og kreativitet i mode" handlede det om 'the really real'.

"You Can Kiss My Converse". Sådan lyder overskriften på DKDS-lektor Maria McKinney-Valentins igangværende forskningsprojekt, som blev fremlagt ved seminaret ”Fremtidens innovation og kreativitet i mode”, der afholdes på Danmarks Designskole i går og i dag.

Her har hun med udgangspunkt i mode som en demokratisk proces undersøgt netop Chuck Taylor All Stars Converse-skoen, der i høj grad er kendetegnet ved at favne bredt: Maria McKinney-Valentin har interviewet såvel tyve-, fyrre-, som 70-årige Converse-entusiaster og konkluderer blandt andet, at flertallet ser Converse-skoen som et lærred, oven på hvilket man kan ’male’ sin egen individuelle stil. Men meget mere om dette projekt på FashionForum.dk senere!

Skønt det først er i dag, overskriften på seminaret er ’forbrug’, spillede forbrugerens rolle allerede i går en væsentlig rolle i de fire fremlæggelser. Således også i Anneke Smeliks præsentation. Anneke Smelik er professor ved Radboud University i Holland, og fortalte – i en utilsigtet forlængelse af Maria McKinneys projekt – om forbrugerens stræben efter det autentiske.

”Forbrugeren vil betale mange penge for at opnå ’the really real’. Der er lige nu et nostalgisk begær efter det autentiske, pludselig er begreber som vintage blevet meget væsentlige,” forklarede hun. For lige nu er moden i høj grad performance – selvfremstilling, og jo mere vi søger efter det unikke, desto mere kommer vi til at ligne hinanden, mener Anneke Smelik og konkluderer:

”Autenticitet er modens hellige gral. Autenciteten er noget, vi stræber efter, men som aldrig kan findes.”

Også Catarina Midby, der er trendkoordinator i H&M, var blandt talerne ved gårsdagens konference. Hun stillede skarpt på CSR, for tidligere handlede CSR for H&M udelukkende om alt det, der foregik i processen, om at ’gøre noget godt for miljø og medarbejdere’. Men nu mærker Catarina Midby, der primært arbejder med netop bæredygtige tiltag, at også forbrugeren begynder at se en merværdi i at købe bæredygtig mode:

”Kunden har forandret sig, og der er kommet øget fokus på bæredygtighed som en ‘added value’ ved produkterne,” forklarer trendkordinatoren.

Anden del af seminaret ”Fremtidens innovation og kreativitet i mode” løber af stablen i eftermiddag klokken 14 på Danmarks Designskole. I går handlede seminaret om produktion, i dag handler det om forbrugerne, når Martine Gram Barbry, der er global team leder i Eksportrådet, Agnes Rocamora, der er seniorforsker ved London College of Fashion, Else Skjold, der er ph.d.-studerende ved Designskolen Kolding & CBS og Danmarks Designskoles centerleder Julie Sommerlund indtager talerstolen.

Se nærmere info om seminaret her.