Giorgio Armanis overskud stiger med 80 pct.
Øget indsats i Kina og stort fokus på omkostninger har fået Armani-gruppen godt igennem krisenØget salg i Kina er blandt grundende til en voldsom stigning i Giorgio Armani SpAs nettooverskud. En stigning på hele 80 pct. til 161 mio. euro i regnskabsåret 2010, sammenlignet med 88.8 mio. euro i 2009. Det skriver Women’s Wear Daily.
Men ikke kun øget salg i Kina er baggrunden for den store vækst. Også et vågent øje med udgifter og omkostninger samt øgede indtægter i forbindelse med virksomhedens licenser er blandt grundende.
Salget er steget med 4,6 pct. til 1.59 mia. euro. I 2010 opløb Armani-gruppens indtægter, medregnet licensprodukter, sig til 6.02 mia. euro. Samtidig steg selskabets indtjening før renter, skat, afskrivninger og amortiseringer med 47.5 pct. til 321.6 mio. euro.
Giorgio Armani beskriver selv 2010 som et ”meget positivt” år for firmaet. Et år der viste ”dets kapacitet til at reagere prompte på de udfordringer, krisen afstedkom for både mode- og luksussektoren.”
Og Armani ser i den grad ud til, at have fastholdt det gode momentum; ordrerne på efterårs-kollektionen er 20 pct. større end samme sæson sidste år.
Samtidig har Armani investeret massive beløb i at udvide sit butiksnetværk, og åbnede i 2010 81 nye butikker på tværs af alle Armani-brands. Der er nu 650 butikker i 46 lande.
Især har udviklingen i Kina været voldsomt. Salget steg med 36 pct., mens en række nye butikker blev åbnet. Samtidig lancerede det italienske modehus i november en Emporio Armani-webshop i Kina, og blev dermed det første vestlige modebrand til at åbne en officiel webshop i landet. Armarni har været tilstede i Kina siden 1998, hvor den første butik åbnede i Beijing. Nu findes der 13 Giorgio Armani-butikker, 51 Emporio Armani-butikker, 62 Armani Collezioni-butikker, 31 AJ Armani Jeans-butikker, syv Armani Junior-butikker, 33 AX Armani Echange-butikker og seks Armani Casa-butikker i 43 byer i Kina.
Udvidelsen af Armani har dog ikke kun været fokuseret på Kina. De 81 nyåbnede butikker skal findes over hele verden. Samtidig åbnede Armani i april sit første Armani Hotel i Dubai, i Burj Khalifa-tårnet, verdens højeste bygning. Hotelåbningen er led i en større ekspansionsplan der skal indebære hoteller, feriesteder og større residenser rundt om i verden.
Giorgio Armani har 5300 direkte ansatte og 12 fabrikker.
Kilde: Women’s Wear Daily.