Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Trine Lindegaard: Produktionen tager fokus fra det kreative

Den unge danske designer Trine Lindegaard er uddannet i London - og fortæller her om hendes dilemma med at starte mærke.
Den unge danske designer Trine Lindegaard er uddannet i London - og fortæller her om hendes dilemma med at starte mærke.

Astrid Andersen er ikke den eneste unge dansker, der er at finde på Asos.com. De to danskere har faktisk gået i klasse sammen på Royal College of Art. De er begge i tyverne og laver begge herretøj. Men her hører lighederne også op. For 29-årige Trine Lindegaard har valgt en helt anden stil – og har samtidig valgt at blive boende i London.
 
Hun har nu boet i England i syv år. Efter et afslag fra Danmarks Designskole og en smuttur over en designskole i Milano, søgte hun ind på Middlesex og kom ind på en designuddannelse der. Efter tre års skolegang blev hun færdig i 2006, arbejdede to år som indkøber i en stofforretning og søgte derefter ind på Royal College of Art. Og herfra blev Trine Lindegaard færdig i sommer.
 
”Jeg har gået på Beklœdningsfagskolen  i Danmark, og der har jeg fået min tekniske baggrund. Den lærer man altså ikke her i London, for der bliver slet ikke lagt ligeså meget vægt på håndværket,” fortæller Trine Lindegaard via Skype til FashionForum.dk.
 
Samtidig er hun ikke sen til at udpege andre forcer ved at tage uddannelse i London.
 
”De skoler jeg har gået på, har alle været ekstremt internationale. Faktisk er der rigtig mange danskere på RCA, og det er helt bevidst at de vælger os. Danskere er tit lidt ældre, fordi vi starter senere end briterne,” mener hun.
 
Produktion frem for kreativitet
Trine Lindegaard har fundet sin hylde og tøver ikke, da FashionForum.dk beder hende om at beskrive sine designs.
 
”Det er altid farverigt og forholdsvis enkelt i selve silhuetten og designet. Der er ofte en del udsmykning. Og så har det et anstrøg af noget naivitet,” forklarer hun.
 
Ligesom andre up-and-coming designere, laver Trine Lindegaard kun sit tøj på bestilling. Og selvom det sikrer kvaliteten, så skaber det også frustrationer.
 
”De er lidt min akilleshæl lige nu, bestillingerne. Problemet er, at jeg bruger rigtig meget tid på at producere tøj i stedet for at fokusere på kreativitet. Det bryder hele tiden tiden op, fordi det er enkelte ordrer og jeg ikke kan sætte det i produktion,” fortæller hun, og uddyber at hun pt. har kig på en lille fabrik i London.
 
For selvom København måske er at finde langt ude i horisonten, har Odenseaneren tænkt sig at blive i London for en tid endnu.
 
”Jeg vil gerne blive her, og holde produktionen forholdsvis lokal. Samtidig må priserne dog ikke alt for højt op. Det er vigtigt for mig, at det stadig bliver holdt på et niveau, hvor de fleste kan være med.”

[[addon]]
 
Igang med næste kollektion
”Jeg vil jo gerne både være kreativ og samtidig producere. Men jeg har ikke haft tid til at lave nogen ny kollektion siden min afgangskollektion, simpelthen fordi jeg har haft for mange bestillinger. Det er jo i sig selv positivt, men nu handler det om at få gode kontakter i forhold til produktion,” siger Trine Lindegaard, der mener at London er det rette sted for en ung herretøjsdesigner som hende.
 
”Der er mange gode muligheder for unge herretøjsdesignere i London lige nu. Fashion East (non-profit initiativ der fremmer unge designere, red.) er fx et godt eksempel, og blandt andet de japanske indkøbere er til stede her,” mener hun.
 
Samtidig har udbredelsen af hjemmesider og blogs gjort det meget nemmere at få opmærksomhed for vækstlaget.
 
”Jeg fik overraskende god presse i forhold til mit afgangsshow. Det var meget lettere at få opmærksomhed efter jeg afsluttede RCA end da jeg gik på Middlesex. Meget har at gøre med blogs, men især også mange bladfolk har startet interessante hjemmesider op. Det hele er meget mere åbent nu, end før hvor der kun var i-D og Dazed & Confused,” fortæller hun og kigger afslutningsvis mod fremtiden. Og hvad den angår, ved den unge designer godt, hvad det næste på listen er.
 
”Det er helt sikkert at komme i butikker. Og dét selvfølgelig både i Danmark og England. Jeg har mest kontakt til butikker i Japan, så det er mit første mål. Men butikker, helt sikkert.”.

Læs også: Astrid Andersen: Der skal sælges – men fokus er på mit brand.