Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Astrid Andersen: Der skal sælges – men fokus er på mit brand

Astrid Andersen fortæller om brandstrategi, international opmærksomhed og forskellen på København og London.
Astrid Andersen fortæller om brandstrategi, international opmærksomhed og forskellen på København og London.

Da Astrid Andersen holdt show under modeugen i februar, var hun et ukendt navn for størstedelen af modebranchen herhjemme. Den 26-årige designer, der er uddannet fra Royal College of Art i London (RCA), fik dog rusket op i andedammen med et show der i den grad distancerede sig fra resten. Med hendes luksuriøse street wear og specielt castede modeller fik hun rosende ord med på vejen. FashionForum.dk har taget en snak med den unge dansker om international opmærksomhed, at udskifte London med København og hvorfor det er vigtigere at fokusere på sit brands image end på at få penge i banken.

Astrid Andersen er nemlig vendt hjem til København. Den unge dansker uddannede sig først på TEKO i Herning, men kom derefter til London. To meget forskellige uddannelsesinstitutioner, der har givet hende forskellige værdier med i bagagen. Mens TEKO lærte Astrid Andersen om kvalitet, havde RCA nogle helt andre fordele.

”På RCA var vi otte på et hold, og vi kunne derfor fokusere på at finde vores DNA og individualitet. Ambitionsniveauet er simpelthen et andet,” fortæller Astrid Andersen, der i to år arbejdede ”helt analt,” med formsproget i sine designs.

Organisk udvikling
Efter den unge designer præsenterede sin afgangskollektion i London er det gået hurtigt. Hun fik ros og international opmærksomhed, tog til Italien med International Talent Support, holdt show i København og har netop været i magasiner som i-D og WAD.

”Det hele er sket organisk, for mulighederne er bare kommet. Jeg er langt mere unik her end i London, og derfor ville det være interessant at holde show. Jeg kontaktede derfor stylisten Simon Rasmussen,” siger Astrid Andersen.

Og de to gik godt i spænd. Simon Rasmussen var tændt på ideen, og efterfølgende arbejdede de sammen i to intense måneder, hvor stylisten fungerede som sparringspartner.

Arbejdet med at få kreative inputs fra andre har vist sig værdifuldt for Astrid Andersen. Tilbage i London samarbejdede hun med stylisten Simon Foxton, en kollaboration der, i følge Astrid Andersen selv, fører i nye retninger og trigger noget hos designeren.

[[addon]]

 

Brandet kommer før salget
Astrid Andersen er en af de talentfulde designere der er udvalgt til at have egen butik på webshoppen Asos.com. Der er stadig tale om en testpilot, og der kan arbejdes med placeringen på sitet, men for Astrid Andersen er der alligevel god grund til at være der – selvom det ikke ligefrem er en guldgrube.

”Jeg bruger det som reference over for andre butikker. Det er en halv fod inden for døren mange steder. I princippet er det jo min helt egen webshop, men der er altså ret lang leveringstid,” forklarer hun. Alting laves nemlig på bestilling, og eftersom hun som ene designer ikke selv kan producere til et lager, bliver alt lavet i Astrid Andersens studio på Nørrebro.

Og selvom produktion på bestilling tager tid fra det kreative, så er Astrid Andersen ikke klar til voldsomme ekspansioner endnu. Brandet kommer nemlig før hendes salg.

Danske brands fokuserer nærmest inden deres anden sæson meget på produktionsapparatet i stedet for på idéudvikling og brand, mener den unge designer. Hun har derfor taget nogle klare valg i forhold til sin virksomhed, og fortæller om de butikker i Tokyo og London hun allerede er i, og om at holde præsentation i Dover Street Market (hypet butik i London, red.) med sin første kollektion.

Men hvis produktionen skal følge med, må hun på et tidspunkt gøre noget.

”Men aldrig til Kina”. Punktum.

Astrid Andersen har også overvejet hvordan hun vil være som arbejdsgiver. Hvor hun i London kunne have haft 10 praktikanter der alle ville have haft en master, har hun i Danmark kun en – som er i et skoleforløb og får SU.

”Det skal være ordentligt. Det er en del af at lave et kvalitetsprodukt,” afslutter hun.  

 

Billeder: Astrid Andersen SS11 og AW11
Find Astrid Andersens butik her.
Læs også: Trine Lindegaard: Produktionen tager fokus fra det kreative