Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Nyeste trick i modemarkedsføring: Knæk koden

QR-koderne er alle steder i USA. Læs her, hvorfor din danske modevirksomhed også bør hoppe på vognen.
QR-koderne er alle steder i USA. Læs her, hvorfor din danske modevirksomhed også bør hoppe på vognen.

Du har sikkert set dem – de kvadratiske sort-hvide labyrintlignende stregkoder, der fra tid til anden pynter i hjørnet af reklameplakater, magasinopslag og butiksruder – typisk flankeret af en opfordring til at scanne koden med mobilen for at blive klogere på, hvad det mon er, der reklameres for.

De hedder QR-koder, og de er fremtiden. Det mener i hvert fald Morten Povlsen, der er chefanalytiker hos Innovation Lab. QR-koderne giver dig nemlig mulighed for – ganske billigt – at tilbyde potentielt interesserede endnu flere oplysninger om deres brands og tilbud.

QR-koden kan mere
Hvor dit lokale supermarked bruger den ganske almindelige stregkode til at lagre oplysninger om pris og varetype, kan QR-koden nemlig lagre meget mere og giver ved hjælp af en smartphone mulighed for at lede kunderne videre ind på brandets hjemmeside.[[addon]]”Egentlig er det bare en udvidet stregkode. Den software, der engang var forbeholdt butikkerne og deres scannere, er vokset ud i mobilsammenhæng,” forklarer Morten Povlsen, der videre tilføjer, at teknologien faktisk har eksisteret længe:

”Men det bliver interessant nu, fordi vi har fået smartphones. Nu kan den samme elektronik, som de bruger i butikkerne, pludselig bruges fra din smartphone. Pludselig bliver det, som i gamle dage kun var tilgængeligt for butiksejerne, der havde en stregkodescanner, tilgængeligt for forbrugeren,” forklarer han.

Big in Japan
I udlandet – særligt i USA og Japan – er koderne efterhånden ret almindeligt udbredte, fortæller han:
 
”Hos fx ejendomsmæglere i New York er der koder til alle de boligopstillinger, der hænger i vinduet. Det er jo en måde at tage informationer fra det fysiske rum med dig videre,” siger Morten Povlsen og tilføjer:

”Koden er linket mellem en fysisk oplevelse og det digitale informationsunivers.”

Vigtigt for modevirksomheder
Morten Povlsen har fulgt udviklingen inden for feltet løbende, og han understreger på det kraftigste, hvor vigtigt, han mener, det er, at netop modevirksomhederne tager koderne til sig:

”Det er bestemt noget, modebranchen bør satse på. Det er et spørgsmål om, at hele omdrejningspunktet i retail jo er at skabe oplevelser. Og med QR-koden kan man kombinere billeder, lyd, levende billeder og tekst. Opgaven går over til at være en kreativ øvelse i at begrænse sig,” siger han. [[addon]]Morten Povlsen peger på, at man hurtigt kan lade sig inspirere af, hvad andre allerede har gjort.

”New York og Tokyo kan være et par gode steder at starte. Der findes utroligt mange gode eksempler for dem, som vil undersøge det lidt nærmere. Man kommer langt med en omgang online research.” 

Billig reklame
En anden fordel ved at integrere QR-koden i sin brandingstrategi er, at det er en billig måde at informere om dit brand på.

”Det koster ikke ret meget at sætte en QR-kode på sin reklame eller i sit tøj. Der er applikationer på nettet, der kan skabe gratis koder, som fører kunderne, der scanner dem, direkte ind på dit brands website via mobilen,” siger han.

Genvej til information
Han peger på, at det især for modebrands med en bæredygtig profil kan være rentabelt at føje dette informationslag til fx hang-tagget (papmærket med pris, størrelse, mv., der hænger i tøjet på bøjlen i butikken, red.), så man giver kunderne mulighed for at få hele historien – hvis de vil:

”Hangtagget er jo den fysisk begrænsende faktor for, hvor meget du kan informere i butikken. Og den begrænsning bliver fjernet med QR-koder og smartphones,” forklarer Morten Povlsen.

Den klassiske model for, hvordan QR-koder bruges lige nu, er at lede videre til en webside.

”Man kan linke til det, man har i forvejen, og se, om der kommer noget ud af det.”

Monitorér din kunde
Han mener, QR-koderne er en oplagt måde for modevirksomhederne at følge kundernes adfærd helt ude i butikken:

”Du kan meget tydeligere se responsen og feedbacken via koderne end ved en annonce i et blad. Du kan hele tiden se et resultat og hvad du skal gøre bedre. Der er virkeligt meget kreativt potentiale i det her.”

I Danmark arbejder primært virksomheden Scanlife med at udbrede QR-koderne. Læs mere her.

Har du en smartphone og vil du selv lege med QR-koder, kan du downloade en række gratis programmer, der kan scanne koderne. Både via Android Market og iTunes App Store kan du gratis downloade Scanlifes stregkodescanner. 

– Bagefter kan du jo starte med at scanne koden nedenfor og se, hvad der sker…[[addon]QR-Ekspert: Indholdsløse websider er dårlig markedsføring