Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Bitte Kai Rand: Århus er en succeshistorie

FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.
FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.

Først gjorde Ganni det. Så gjorde Benedikte Utzon og By Malene Birger det. Siden gjorde Bitte Kai Rand og Wood Wood det, og nu følger også Designers Remix trop. – I rækken af danske brands, der lige nu satser på butik i Århus, selvfølgelig.

Det seneste halve år har bragt en lang række århusianske butiksåbninger med sig, de danske midtersegment-brands satser storstilet på Smilets By. FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.

Også Bitte Kai Rand har dette forår set fordelen ved at være tilstede med egen butik i Danmarks næststørste by. I marts åbnede Bitte Kai Rand butik i Guldsmedegade – og det går over al forventning.

”Jeg er meget tilfreds med vores salg. Den sælger allerede mere end butikken i Odense, det er en succeshistorie,” siger Michael Rand, der sammen med sin hustru Bitte Kai Rand ejer og driver brandet, som snart har 30 år på bagen.

Først Odense – ved et tilfælde
Bitte Kai Rand har nemlig – i modsætning til de andre danske modehuse, der på det seneste har satset på Århus, allerede butik i Odense – men denne blev nu mest åbnet af nød:

”Det var nok lidt ’bakke snagvendt’ at åbne i Odense før Århus. Men en af vores meget store forhandlere i byen måtte lukke, så vi overtog og lavede lokalet til en ren Bitte-butik. Århus er en vigtigere by end Odense for os, det er jo indgangen til hele Jylland,” siger direktøren.

Lys for enden af tunnellen
Svaret på, hvorfor så mange flagskibsbutikker pludselig skyder op i den jyske hovedstad, skal ifølge Michael Rand blandt andet findes i den barske periode, der så småt er overstået:

”Vi har lagt krisen bag os. Bitte Kai Rand har som så mange andre brands haft det ad helvede til, men nu kører det supergodt igen. Så det var oplagt at tage fat i Århus,” siger han.

Plads til ekspansion på bykortet
Før krisen havde Bitte Kai Rand en lille håndfuld store forhandlere i Århus, som man ikke ønskede at gå i bedene. Men efter to år i økonomisk modvind, var der pludselig plads på det århusianske bykort til egen ekspansion.

”Det er mere spiseligt at komme til nu. Og så var vi heldige at finde et pænt stort butiksareal,” siger direktøren med henvisning til, at det ofte for multibrandbutikkerne er svært at vise hele universet bag de enkelte mærker. Med knap 130 kvadratmeter butiksareal er der i butikken god plads til at fremstille Bitte Kai Rand-identiteten. Og butikken er da også tænkt som den sidste danske:

”Vi åbner ikke flere egne butikker herhjemme, men lige nu er vi på udkig efter gode lokaler i Norge og Sverige,” siger han.

Michael Rand slutter med et godt råd til andre, der planlægger at placere butik i Århus:

”Det hele handler om beliggenhed. Med butikker er det helt afgørende ikke at ligge så meget som tyve meter forkert. Så hellere vente lidt længere og finde det helt rigtige sted.”

LÆS OGSÅ:

Benedikte Utzon: Århus-åbning er del af stor udvidelsesstrategi

Wood Wood: Århusianerne er cool nok