Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Louis Vuitton bruger danske advokater i kampen mod kopierne

Louis Vuittons danske advokater fortæller her FashionForum.dk om den evige kamp mod kopivirksomhed.
Louis Vuittons danske advokater fortæller her FashionForum.dk om den evige kamp mod kopivirksomhed.

FashionForum.dk har besøgt den franske modekoncern Louis Vuitton og sætter i en artikelserie fokus på brandets historiske tradition, strategi og den evige kamp mod kopierne.

Som et af verdens mest kendte – og genkendelige – brands er Louis Vuitton udsat for massiv kopivirksomhed. FashionForum.dk har talt med det franske luksusmærkes danske advokatfirma, der varetager firmaets interesser i Skandinavien og de baltiske lande. Og hos Maqs Law Firm kæmper man en lang, men brav kamp mod kopisterne.

”Louis Vuitton går i den grad i brechen for at beskytte sig mod kopiering. Man udvikler løbende diverse mekanismer, der kan hjælpe mod kopivirksomhed, men det er stadig de historiske tern og monogrammer, der bliver udsat for mest kopiering,” fortæller Jeppe Brogaard Clausen, advokat og partner i Maqs Law firm, til FashionForum.dk.

Han fortæller videre, at man kan varemærkebeskytte sig i al uendelighed, men at den reelle udfordring ligger i at bevare rettigheder, samtidig med at man udvikler sig. For et modehus som Louis Vuitton, der hele tiden skal forny sig, men stadig bibeholde det kendte look, skaber det udfordringer.

”Derfor er der et tæt samarbejde med designafdelingerne, der sikrer at udviklingen ikke skaber tvivl om varemærket. Man kan ændre farver på tern eller monogrammer uden at det betyder noget for varemærket, ligesom det at bruge enkeltdele af dem heller ikke er problematisk. De kan bruges separat, hvilket Louis Vuitton også ofte benytter sig af – men de er også alle sammen beskyttet for sig. Kunsten er altså at monopolisere, men samtidig brede sig ud – og det er det svære,” fortsætter han.

Politi og kontrol
Maqs Law Firm har været advokater for Louis Vuitton i syv år, efter at de vandt udbuddet i en konkurrence. Siden da har advokatfirmaet tilføjet luksusgiganter som Bottega Veneta, Gucci, Prada og Chanel til porteføljen og repræsenterer dermed en række af luksusbranchens sværvægtere. Det er dog ikke et problem i sig selv, mener Jeppe Brogaard Clausen.

”Vi har skabt os en profil inden for de her luksusmærker, og selvom de i princippet er konkurrenter salgsmæssigt, er det meget sjældent at de er det i kopimæssig sammenhæng. Vi har haft grænsetilfælde, men i så fald trækker vi os.”

At holde øje med kopimarkedet for et stort fransk luksusbrand, kan forekomme uoverskueligt, men heldigvis er advokaterne ikke alene om arbejdet. Jeppe Brogaard Clausen forklarer hvordan et samarbejde med toldmyndigheder og politi er altafgørende. De tager stikprøver og får løbende fangster. Og hvis nogen bliver stoppet i tolden, er det Maqs Law Firm der efterfølgende giver Louis Vuitton besked. Derfra beslutter luksusvirksomheden selv hvad der videre skal ske – og lukker den selv. Men kampen mod kopierne foregår på flere planer.

”Det foregår på to niveauer: de rene kopivarer samt look-a-likes. Kopivarerne går fra at være billige efterligninger til at være så godt udført, at man kommer i tvivl, mens look-a-likes læner sig op af designs og snylter på det. Der køres løbende sager mod look-a-likes, også mod danske virksomheder (fx mod Friis & Co., der anklages for at have kopieret en række låse i 2006-2007, red.). Men der findes også en stor andel af de billige kopier. Den største beslaglæggelse var fra sidste år, og bestod af to tons kopivarer, der også inkluderede andre mærker end Louis Vuitton,” fortæller Jeppe Brogaard Clausen.

Lang vej endnu
Der er stadig lang vej endnu, siger Jeppe Brogaard Clausen, der peger på internettet som den største udfordring. Kontrollen med gadesalge og salg på kræmmermarkeder er blevet bedre, men er dog stadig kilde til stor irritation for advokaten.

”Internettet er den største udfordring. Det er den nemmeste måde at sælge look-a-likes eller kopier på, for billedstrømmen kan ikke styres. Og ofte kan de skabe tvivl om, om der er tale om ægte varer. Derudover er det svært at få lukket gældende hjemmesider og videre at få ransagningskendelser så der kan beslaglægges varer. På det felt, er der meget, meget lang vej igen,” afslutter han

Læs også: Louis Vuitton: En hypermoderne håndværker

Læs også: Flersporet kommunikation er vejen frem for Louis Vuitton