Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

IC Companys' Niels Mikkelsen: Sourcing er den største udfordring

IC Companys fastholder forventningerne, men frygter kapacitetsproblemer på kinesiske fabrikker.
IC Companys fastholder forventningerne, men frygter kapacitetsproblemer på kinesiske fabrikker.

De nordiske lande vækster igen, og ti ud af elleve IC Companys-brands går frem – InWear, Part Two, By Malene Birger, Saint Tropez og Designers Remix alle med tocifret vækst. Men hvem der vækster allermest vil adm. direktør i IC Companys Niels Mikkelsen dog ikke ud med:

”Vi opgiver ikke detaljerne for hvert enkelt brand. Men generelt set har vi vækst på alle brands,” siger en tilfreds direktør til FashionForum.dk.

Han tilføjer imidlertid i samme åndedrag, at de af koncernens mærker, der ikke lever op til forventningerne, skal ikke regne med en blid medfart:

”Der er nogle brands, hvor indtjeningen ikke er tilfredsstillende, og der er vi selvfølgelig kritiske og er helt nede og kigge på de enkelte præstationer. De får hård medicin, hvis ikke de har den indtjening, vi forventer.”

IC Companys fastholder forventningerne til det fulde regnskabsår, der afsluttes 1. juli 2011, for selvom udsigt til faldende bomuldspriser er gode nyheder, er sourcing stadig den store udfordring:

”Bomuldspriserne får ingen for resultatet i år (regnskabsåret 2010/2011, red.). Det slår slet ikke igennem så hurtigt. Og bomuldspriserne er også kun én faktor. En anden meget vigtig faktor er kapaciteten på fabrikkerne – der er kraftigt pres på sourcingdelen,” forklarer Niels Mikkelsen.

Han understreger, at selvom IC Companys tilhører giganterne herhjemme, er de i mange internationale sammenhænge en lille spiller:

”Det er ikke let at være en lille leverandør. Vi er hårdt presset på de kinesiske fabrikker, der pludselig hellere vil producere noget andet end vores varer,” siger direktøren, som mener, at den eneste løsning er at være på forkant med, hvad der foregår, og så ellers tilpasse – hele tiden:

”Du skal konstant forstå, hvad der er vigtigt for din leverandør, og være fleksibel,” siger han og forklarer, at IC Companys derfor arbejder med større og større volumener for ikke at blive nedprioriteret på fabrikkerne:

”Hvis du har mange mindre varegrupper, er der fare for at blive nedprioriteret. Det er svært, fordi vores omsætning jo fordeler sig på mange brands og produkter. Men vi arbejder på at få volumen i vejret.”

IC Companys forventer fortsat at ramme knap 4 mia. kr. i omsætning for det fulde år. Tre af gruppens brands, Peak Performance, Tiger of Sweden og Jackpot tegner sig for halvdelen af koncernens indtjening – Peak Performance alene står for 25 pct. af omsætningen, mens Tiger of Sweden og Jackpot (groft sagt) deler de andre 25 pct. omsætning mellem sig.

LÆS OGSÅ:

IC Companys vokser som forventet i Q3