Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Dubai udfordrer London som verdens førende retail-metropol

Nye spirende markeder får gavn af den globale økonomiske ustabilitet, viser en ny amerikansk undersøgelse.
Nye spirende markeder får gavn af den globale økonomiske ustabilitet, viser en ny amerikansk undersøgelse.

Nye spirende markeder får gavn af den globale økonomiske ustabilitet, viser en ny amerikansk undersøgelse. En årsag hertil kan findes i, at detailforhandlerne går efter økonomierne med de bedste vækstbetingelser, fremgår det af rapporten.

Det er analysebureauet CB Richard Ellis, der står bag den årlige undersøgelse How Global is the Business of Retail (”hvor globalt er retailmarkedet”, red). Bureauet tager hvert år pulsen på 323 af verdens førende detailforhandlere i mere end 200 byer over hele verden for at anskueliggøre de tendenser, som viser sig i den globale detailhandels udvikling på nationalt og lokalt plan.

Rapporten viser, at de nye markeder tiltrækker et stigende antal internationale forhandlere. Det betyder, at mindre markeder nu konkurrerer med de større og mere etablerede globale detailhandelscentre som fx London og New York.

Et eksempel er den nyere handelsdestination Dubai i De Arabiske Emirater, som nu kan prale af at have mere end halvdelen (56 pct.) af samtlige internationale retailkæder repræsenteret. Derfor
deler Dubai nu – for første gang nogensinde pladsen som verdens mest populære detailhandelsby med London, der ellers har været svær at slå af pinden de seneste mange år.

En årsag til Dubais fremgang kan findes i landets velhavende kundegrundlag såvel som det faktum, at Dubai ikke har særlig stor konkurrence fra lokale detailhandlende.

I slipstrømmen efter Dubai og London finder man New York, Paris og Hongkong. Også destinationer som Moskva, Beijing, Shanghai, Kuwait City og Istanbul befinder sig i indeksets top 20.