Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Danske studerende headhuntet til Alexander McQueen

To danske studerende blev inddraget i et intenst forløb i arbejdet med McQueens kollektion.
To danske studerende blev inddraget i et intenst forløb i arbejdet med McQueens kollektion.

Hvor tit bliver studerende headhuntet og fløjet ind som eksperter? For tekstilstuderende Stine Linnemann blev en praktik i det kendte engelske modehus til en intens designproces, hvor hun og medstuderende Signe Rand Ebbesen blev headhuntet som eksperter i et hektisk opløb til den parisiske modeuge. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Danmarks Designskole.

Stine Linnemann fik i 2010 en drømmepraktik hos Alexander McQueen i London, og stemningen var fra start intens i modehuset, der i foråret 2011 skulle præstere den svære 2. kollektion efter Alexander McQueens død.

Aftenen før Stine Linnemann skulle flyve retur til Danmark efter tre måneder i praktik, ringer telefonen. Den nye kreative chef Sarah Burton har set Stine Linnemanns arbejder med tekstil, væv og Photoshop og vil have hende tilbage til en ”umulig opgave”.

”Vi arbejdede 15-20 timer i døgnet for at blive færdige til modeugen i Paris”, fortæller Stine Linnemann, der hurtigt fik firmaet til at ansætte Signe Rand Ebbessen, så de to sammen kunne arbejde på den specielle vævning til kollektionen.

Krævende vævning til catwalken
I første intensive uge arbejdede Stine Linnemann for Christine Nielsen, head of women’s wear, der udviklede de design, som Stine Linnemann omsatte til væven. ”Vi lavede prøver i ét væk i en uge i et rum fuld af praktikanter og folk fra huset, der løb ind og ud. Kravene til kollektionen var en kæmpe opgave. I de første dage måtte jeg bygge min egen væv på stedet, da det stod klart, at ingen andre kunne ramme vævningen, som Christine Nielsen og i sidste ende Sarah Burton ville have”, forklarer Stine Linnemann.

”Stine fik mig med på holdet og jeg landede i en travl produktudvikling, midt i studiet, hvor vi lavede det konkrete arbejde med at omsætte en avanceret kombination af pels og tekstile materialer til den endelige kollektion”, supplerer Signe Rand Ebbesen. Alt sammen blev udviklet på to uger for at ramme modehusets særlige krav til den nye kollektion, der skulle overbevise branchen på den parisiske modeuge.

Fra praktikant til projektleder
”Vi tog et tigerspring i forhold til de andre praktikanter. Og det var en udfordring at skifte fra praktikant til at drive processen, da jeg skulle bevise, at jeg ikke længere var praktikant”, siger Stine Linnemann. ”Vores fordel var nok, at vi kunne diskutere højlydt – og tage de værste gloser på dansk med deres danske head of women’s wear”.

”Vi blev lidt af et tilløbsstykke for hele huset!”, griner Signe Rand Ebbesen. De to designstuderende fik selv et hold af praktikanter fra hele verden til rådighed til at løse den avancerede opgave.

[[addon]]

Tendenser væk fra det industrielle samlebånd
Men hvorfor vælger det store britiske modehus to danske studerende til opgaven? ”De havde jo set mine resultater fra praktikken. Og så kan pels-udtrykket i kollektionen ikke laves industrielt,” forklarer de to. ”Det skal laves med stor viden om teknik og materialet, og vi udviklede hele tiden løsningerne i samarbejde med chefdesignerne, der gennem vores arbejde fandt ud af, hvad de egentlig drømte om. Vi var på den måde i lige så høj grad projektmedarbejdere og koordinatorer som designere på hele processen undervejs”.

”Jeg tror, at vi som danske designere kan bidrage med stor selvstændighed. Vi tør kæmpe for at bevise vores værd – og tør bevise at vores idéer og løsningerne holder”.

Fra væv til catwalk
Kl. 4 om morgenen holdt taxaen klar på gaden, hvor de sidste dele af kollektionen blev fløjet til catwalken i Paris efter de hektiske uger holdt. Og de to designere kunne tage hjem med en drømmeopgave i bagagen.

Men hvad betyder det at se sit resultat gå ned af catwalken?

”Jeg var bagefter lettet og stolt over projektet, selv om det ikke var mit eget design”, fortæller Stine Linnemann. ”Jeg kan nu sætte anderledes forventninger til mig selv. For hvis jeg kan det her nu, hvad kan jeg så ikke løse i fremtiden?”.

”Vi har blandt andet bevist, at vi har et arkiv af viden, vi kan byde på og trække fra. Både inden for design til kroppen og mange andre tekstile løsninger, hvor proces og kvalitet betyder noget for resultatet”, slutter de to designere, der nu er tilbage på skolen i København, parat til nye udfordringer i en international designverden.

Læs også: Dansk Fashion Awards… De nominerede er.
Læs også: Historisk tradition for royale stilikoner