Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk modeportal går efter web-guldet

Når årets e-handelspriser uddeles, er Miinto.dk nomineret i to kategorier. FashionForum.dk fangede direktøren.
Når årets e-handelspriser uddeles, er Miinto.dk nomineret i to kategorier. FashionForum.dk fangede direktøren.

En webshop med 3.600 brands og en omsætning, der er seksdoblet på blot et år, tilsat absolut ingen lagerrisiko – Miinto.dk har tilsyneladende fundet opskriften, og den er ikke helt tosset.

Det danske koncept, der samler en lang række tøjbutikker under samme visuelle web-identitet – lidt som modens svar på Just-Eat.dk – er da også blandt de nominerede til E-handelsprisen 2011. Og for en virksomhed med kun to år på bagen, er det en stolt adm. direktør, FashionForum.dk taler med:

”Det er en kæmpestor cadeau at være nomineret i hele to kategorier. For så nyt et selskab, er det jo fedt at se, at konceptet holder,” siger adm. direktør i Miinto.dk, Konrad Kierklo.

Miinto.dk er nomineret i henholdsvis kategorien årets business-to-business-virksomhed og årets business-to-customer-virksomhed (for virksomheder med omsætning under 25 mio. kr.), og i nomineringen lægger FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel, red.), der uddeler priserne, vægt på godt købmandskab, kundeservice samt virksomhedens evne til innovation.

”På engelsk gadeslang betyder ’miinto’ alfa-han. Vi går efter at være markedsførende. Det var et mål allerede, da selskabet blev etableret. Og så er navmet nemt at huske,” fastslår Konrad Kierklo.

På Miinto.dk er der mulighed for at shoppe tøj fra mere end 400 danske butikker. Når du har bestemt dig for, lad os sige en bluse fra Ganni, som du ikke kan leve uden, trykker du ’køb’, og ordren sendes så af sted til den butik, der har blusen til salg.

Miinto.dk står for affotografering af tøjet – så det hele tager sig homogent ud – og også alt, hvad der hedder support og teknik har Miinto.dk ansvar for. Til gengæld får butikkerne selv ordrerne ud, de ekspederer selv tøjet fra eget lager. Og det er faktisk hele humlen:

”Vi har ingen lagerkapacitet, det er en af grundstenene i vores koncept. Vores konkurrenter (de store webbaserede modevarehuse, red.) oppebærer jo en enorm risiko med deres lager, det gør vi ikke, og det gør os unikke,” siger Konrad Kierklo.

Et oplagt spørgsmål til konceptet lyder: Men hvis flere butikker sælger trøjen fra Ganni – til hvem går så salget?

”Når der lægges en ordre på Miinto, ryger den ud til samtlige butikker, der har den bestilte vare på lager. Dem, der først bekræfter ordren, får salget,” forklarer Konrad Kierklo, der tilføjer, at efterspørgslen i fjor var så stor, at der opstod situationer, hvor ingen af multibrandbutikkerne kunne stille kundernes shoppetørst:

”Men så fik vi en række af leverandørerne – altså selve brandsne – tilknyttet også. De får så salget, hvis ingen af butikkerne har varen. På den måde træder vi ikke detailleddet over tæerne.”

Først når E-handelspriserne uddeles 12. maj, ved Miinto.dk, om de kan kalde sig årets B2B eller årets B2C. Men det påvirker ikke ambitionerne:

”Vi er gået ind i Norge og Sverige, og vi har også Holland på tegnebrættet senere på året. Der er gang i den europæiske ekspansion. Vi har oplevet enorm vækst, sidste år steg vores omsætning 600 pct., og i indeværende år skulle vi gerne op og ramme 700 tilknyttede butikker,” slutter Konrad Kierklo.

Se mere om Miinto.dk lige her.