Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Danskerne fører på nettet

Deloitte-revisor giver gode råd til danskere med internetambitioner.
Deloitte-revisor giver gode råd til danskere med internetambitioner.

Internetsalget herhjemme er ifølge tal fra revisionshuset Deloitte syvdoblet på godt syv år, og senest har en undersøgelse fra Posten Norden vist, at danskerne er det nordiske land, der handler oftest på nettet.

Hver fjerde indbygger i de nordiske lande shopper online mindst en gang om måneden, og i Danmark er tallet faktisk endnu højere – her trykker hver tredje indbygger nemlig på ’køb’ hver måned.

”Vi mærker stor interesse fra udenlandske virksomheder for Norden som e-handelsmarked. Det er et ganske modent marked i kraftig vækst, bredbåndspenetrationen er høj, og der er mere som forener end skiller konsumenterne i de respektive lande,” siger Arne Andersson, der er Posten Nordens e-handelsekspert.

Den typiske danske webshop-kunde er mand, mellem 30-49 år, og han går efter hjemmeelektronik. I Sverige er det unge mellem 15-29 år, der shopper flittigst – og de køber især tøj.

Netop fordi danskerne er så glade for at købe online, mener Peter Kvistgaard Toft, der er statsautoriseret revisor hos Deloitte, at det er vigtigere end nogensinde, at danske modevirksomheder får integreret en webshop i deres strategi. Men det skal ikke være en hvilken som helst webshop, understreger han over for FashionForum.dk:
 
”Du skal følge samme strategi som i den virkelige fysiske verden. Hvis du kun sælger en gros offline, er det smart at gøre det samme på nettet også,” forklarer revisoren med henvisning til de brands, der i stedet for at åbne egen webshop sælger deres varer via multibrand-portaler som ASOS.com og Zalando.de.

”Det vigtige er vel, at hvis man gør det, skal man gøre det rigtigt,” slutter han.