Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Miljøministeren lægger pres på modebranchen

I et interview med FashionForum.dk løfter miljøministeren sløret for sine planer med bæredygtig mode.
I et interview med FashionForum.dk løfter miljøministeren sløret for sine planer med bæredygtig mode.

Miljøminister Karen Ellemann (V) vil sætte en stopper for modebranchens belastning på miljøet, og kommer nu med flere konkrete forslag til, hvordan det skal løses. Mærkningsordninger og vidensdeling er vejen frem.

Miljøministeriet har netop udsendt en grøn håndbog til danske tekstilvirksomheder, der skal sætte miljørigtig og bæredygtig produktion af tøj på dagsordenen hos de danske virksomheder. FashionForum.dk fik miljøminister Karen Ellemann i røret, til en snak om udfordringer og muligheder – og om hvad hendes forhåbninger til fremtiden er.

Karen Ellemann fortæller, at baggrunden for håndbogen er de enorme miljømæssige konsekvenser, der er ved den måde, man producerer og sælger tøj på.

”Der bliver brugt mere end 2000 kemikalier til tøjproduktion, 25 pct. af verdens forbrug af pesticider kommer fra bomuld og CO2-belastningen er voldsom. En billig t-shirt fra Kina fører omkostninger med sig, som er bekymrende,” fortæller Karen Ellemann til FashionForum.dk. Ifølge håndbogens udregninger bruger en enkelt t-shirt, produceret i Kina, 50 kilo CO2, før den sælges i en dansk butik.

”Mit budskab er jo, at der er ret store miljøgevinster at hente, hvis man er klædt på til det – i forhold til producenter, leverandører og det færdige  produkt. Så jeg opfordrer virksomhederne til at tage fat i det udenlandske farveri og producenterne og tale om fx brugen af vand og kemikalier i produktionen af tøj,” forsætter Karen Ellemann.

Mærkningsordning er vejen frem
Men en ting er at få virksomhederne med på vognen. En helt anden er at få forbrugerne til at købe tøjet. Både virksomheder og forbrugere, der sværger til miljørigtige og bæredygtige metoder, udgør en niche i Danmark, men Karen Ellemann er sikker på, at udviklingen går den rigtige vej. Og hun peger hurtigt på allerede eksisterende mærkningsordninger som vejen frem for bæredygtigt tøj. Miljømærkning Danmark står nemlig for mærkerne Svanen og Blomsten – og de skal gøres til varige pejlemærker i forhold til hele leverandørkæden.

”Det der er vigtigt for mig er, at der stadig er troværdighed omkring mærkningen, og det kan der kun være, hvis det kan kontrolleres, at etikken og arbejdsvilkårene er i orden. Derfor er de mærkningsordninger de bedste – de er troværdige og kontrolleres af en uafhængig instans,” fortsætter miljøministeren.

Hun understreger det vigtige ved forbrugerkendskabet til mærkerne og mener, at det er endnu en grund til at udbrede Svanen og Blomsten til også at omhandle tøj. Troværdighed er vigtigst – og derfor er Svanen et godt udgangspunkt.

”90 pct. af danskerne kender miljømærket Svanen, og der er sket en markant udvikling af Svanemærkede produkter – der er sågar kommet et Svanemærket supermarked, og bygninger kan også mærkes. Jeg tror på, at det kan overføres til tøj, fordi det netop er troværdige miljømærker”.

Derfor skal mærket udbredes. Og som et lille land, der er en del af en global varekæde, kan mange virksomheder tage ved lære af danske virksomheders miljøindsats og netop begynde at gå i dialog med deres leverandører, mener Karen Ellemann.

”Det her er en viden, som det er vores ansvar at sprede – og den måde, jeg kan sprede det på, er netop ved at udgive sådan en håndbog, så man har noget viden, når man står som producent og designer,” fortæller miljøminister Karen Ellemann, som afslutningsvis retter blikket fra Danmark mod EU.

”I EU stiller vi jo krav til produkter der fx ikke må indeholde kemikalier i farlige mængder. Men det er klart, der er en udfordring i at få produktionslandende til ikke at overtræde de krav. Og det er altså stadig svært for danske forbrugere at finde fx en svanemærket t-shirt – og det skal vi have lavet om på.”

Læs også: Global CSR: miljøhåndbogen er fin – men er den det rigtige værktøj?