Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Pierre Cardin sætter sit modehus til salg.

Efter mere end seks årtier i modebranchen har Pierre Cardin sat sit modehus til salg for en mia. euro
Efter mere end seks årtier i modebranchen har Pierre Cardin sat sit modehus til salg for en mia. euro

Den 88-årige designer Pierre Cardin er nu igen på jagt efter en opkøber til sit modehus. Efter mere end seks årtier i modebranchen, og et tidligere mislykket salgsforsøg, har Pierre Cardin sat sit modehus til salg for en mia. euro. Det skriver Fashionunited.co.uk.

Brandet, der var et luksusmærke i 60’erne, 70’erne og 80’erne tog sit indtog på massemarkedet, og har i dag over 400 licens-partnere verden over. Pierre Cardin kan således i dag både stå for tøj, mad, restauranter, cykler, toiletter og møbler – og det gør det svært, at vurdere virksomhedens reelle værdi.

I en nylig opgørelse vurderede Wall Street Journal virksomheden til at være omkring 200 mio. euro værd, men manglende økonomiske indsigt gør det svært at fastslå værdien endeligt.

Det er ikke første gang Pierre Cardin prøver at sælge. For flere år siden satte han virksomheden til salg for 500 mio. euro, men dengang var der ikke nogen bud. Denne gang giver designeren udtryk for, at han er seriøs omkring salget af sit livsværk.

Pierre Cardin har mistet en stor del af sit navn, ved at indgå alt for mange licenser. Hvor firmaer som Dior og Gucci også ekspandere, gik Cardin skridtet videre og holdt aldrig op, i modsætning til de andre modehuse, der begyndte at tage kontrollen over licenserne.

”Han er ekstremen indenfor modelicenser,” siger Valerie Steele, direktør på The Museum at the Fashion Institute of Technology i New York.

”Selvom det har været sindssygt succesfuldt for ham finansielt, har det forplumret hans image.”

Brandet, der først blev kendt for sit avant-garde og rum-inspirerede styling, har nu kun en butik, lokaliseret ved firmaets hovedkvarter i Paris. Der er ikke mange kunder – og et modeshow sidste august tiltrak hverken toppen af presse eller indkøbere.

Pierre Cardin selv har givet udtryk for, at han har mødtes med både kinesiske og engelske opkøbere, men der forefindes stadig ingen konkrete tilbud. Og den aldrende designer har, på trods af et salg, ikke tænkt sig at forlade virksomheden.

”Jeg vil fortsætte som kreativ direktør,” siger han.
”Det ville være i deres bedste interesse for brandets image.”