Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Lanvin vil lave børnetøj - igen.

Børnetøjskollektionen tager afsæt i husets luksuriøse verden, og byder blandt andet på ekstremt dyre materialer.
Børnetøjskollektionen tager afsæt i husets luksuriøse verden, og byder blandt andet på ekstremt dyre materialer.

Det franske modehus Lanvin fortsætter ekspansionen og udvider derfor med en børnetøjslinie. Det skriver Women’s Wear Daily. 

Det bliver første gang Alber Elbaz, firmaets chefdesigner, designer børnetøj – og eftersigende får det derfor samme udgangspunkt som Lanvins luksuriøse herre- og damelinjer. Det er dog ikke første gang Lanvin laver børnetøj; modehusets skaber Jeanne Lanvin, der grundlagde Lanvin i 1909, var nemlig kendt for lave smukt tøj til både mødre og døtre. 

Kollektionen består af 25 forskellige stykker tøj rettet mod piger i alderen fire til ti, den produceres in-house med Lanvins typiske ”superluksuriøse tilgang”, som Lanvins vicedirektør Thierry Andretta udtrykker det. 

”Det er en måde hvorpå vi kan oversætte universet fra Lanvins ready-to-wear til børnenes verden,” siger han, og fortæller videre at kollektionen blandt andet vil indeholde kjoler, T-shirts, frakker, sweaters og accessories. Prisniveauet er endnu ikke fastlagt, men Andretta har givet udtryk for, at materialer kan koste op til 10 gange mere end dem der normalt bruges til børnetøj – grundet Alber Elbaz’ sofistikerede tilgang, og understreger at man ”vil blive i luksus-verdenen”. 

Kollektionen afsløres i midten af juni i New York, og sælges fra showrooms i Milano og Paris. Leveringer starter i slutningen af november og kører med forår 2012-sæsonen. Kollektionen bliver tilbudt til maksimum 80 ud af Lanvins 400 forhandlere, og bliver desuden solgt i de eksisterende Lanvin-butikker, der er store nok til at have linjen. Det har blandt andet butikkerne i New York, Paris, Los Angeles, Beijing, Hong Kong og Milano. 

Den tætte kontrol med distributionen betyder ifølge Thierry Andretta at man derfor kun regner med en omsætning på omkring 10 millioner euro de første tre-fem år. 

Børnetøjslinien er dog ikke Lanvins eneste igangværende ekspansionsplaner. Således åbner der til efteråret en Lanvin-butik i Birger Christensen i København, samt en i Geneve. Samtidig startede man i marts online salg i Frankrig, Tyskland, Italien og England, hvor især sko har været en populær kategori. Lanvin planlægger at åbne i flere europæiske byer, samt at gå ind på det asiatiske marked i 2012. 

Billeder: Jeanne Lanvin-tegning af mor og datter, samt Lanvins kampagne SS11.