Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Butikkerne satser på den forkerte elektronik

Det er elektronikken, ikke kunderne, der er udfordringen i dagens etail-landskab.
Det er elektronikken, ikke kunderne, der er udfordringen i dagens etail-landskab.

Nye undersøgelser peger på, at m-commerce er i eksplosiv vækst i England. Herhjemme ser det anderledes ud. Men det er ikke kunderne, der er udfordringen, siger Rina Hansen, der er konsulent med fokus på mode og branding i Retail Institute Scandinavia.

”Det er virksomhederne, der er bagud. Kunderne er ikke spor langsomme herhjemme, danskerne er nogle af dem, der bruger allerflest penge og shopper allermest på nettet. – langt mere end i Storbritannien, ” siger hun. Problemet er, at salget går til de udenlandske webshops, for de danske virksomheder er sakket bag af dansen.

Virksomhederne satser forkert
Den helt slemme flaskehals er nemlig, at danske virksomheder har satset deres penge på apps (programmer til smartphones, red.) – eller slet ikke satset elektronisk – i stedet for at optimere selve deres hjemmesider, så disse kan tilgås fra mobilen:

”Når man sammenligner apps (mobilapplikationer, red.) med m-commerce sites (internethandel via mobiltelefonen, red.), troede folk – særligt i modebranchen – at alle ville have apps – ’for det er sååå trendy’,” siger Rina Hansen.

Men problemet er, forklarer hun, at alle analyser peger på, at den store investering, det kan være at udforme en app ikke konverterer til salg:

”En app skaber kun halvt så meget salg som et website, der er blevet optimeret til mobiltelefonen,” forklarer retailkonsulenten og peger videre på, at app’en for mange primært ses – og bruges – som et stykke legetøj.

Mobile websites er vigtigst
”Apps er gode for interaktionen med kunderne. Men når det handler om salg via nettet, er et mobilt website meget bedre.”

Rina Hansen mener, at de danske virksomheder er 3-5 år bagud i arbejdet med at udvikle deres webtilstedeværelse:

”I løbet af de næste år, vil en sjettedel af al internethandel foregå via mobilen, ligesom det også er fra smartphonen folk læser mails. 10 pct. af alle mails bliver åbnet fra en telefon,” siger hun.

Nyhedsbrev på mobilen
Derfor understreger konsulenten, hvor vigtigt, det er, at også dit nyhedsbrev kan læses optimalt på en mobiltelefon.

”Man skal begynde at tænke internettet ind i hele sin strategi. Når modebrands overvejer deres online-identitet, så bliver de nødt til at tænke mobile first – Din webshop skal simpelthen være optimeret, så den kan ses og bruges fra mobilen helt fra første færd.”

Fordelen ved at de danske modevirksomheder er gået bag af mobil-dansen er dog, at de slipper for de børnesygdomme, der er forbundet med at rykke først.

Forstå vigtigheden
”Der er efterhånden masser af viden i udlandet, så danskerne kan hoppe med på vognen, der hvor udviklingen er nået til nu,” siger Rina Hansen, inden hun afslutningsvis understreger, at det frem for alt handler om, at de danske butiksejere skal forstå, præcis hvor vigtigt internettet er for deres omsætning:

”E-commerce skal ganske enkelt op og have ’strategisk importance’ for brandene. Mange tror stadig, at det er modeshows og messer, der er vigtigst, ikke internettet. Vi halter sindssygt meget bagefter – det er klart at halvdelen af salget går til udenlandske butikker.”