Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sådan: Få kunderne til at gøre, som du vil

Hjemmesidetrafik og omsætning hænger ikke altid sammen. Men det kan det komme til - se hvordan lige her.
Hjemmesidetrafik og omsætning hænger ikke altid sammen. Men det kan det komme til - se hvordan lige her.

Har din webshop masser af trafik, uden at det afspejles i omsætningen? Kan du se, at besøgene vælter ind på hjemmesiden, uden at det af den grund resulterer i svedig aktivitet på dit pakkekontor?

Det drejer sig om at finde ud af, om kunderne gør, som vi vil have, og det kan du ikke umiddelbart se ud fra besøgstallene alene,” forklarer Lars Horshauge, salgschef i Confero, der laver internetløsninger – fra weboptimering til markedsføring og design.

Det er ikke nok at sammenligne besøgstal
Lars Horshauge fortæller, at man som virksomhed typisk ser på besøgstallene inden for en periode og så ellers sammenligner dem med samme periode året inden.

”Og så siger man, ’det var fint, besøgstallet steg, alt er godt,’ og gør ellers ikke mere ved det, selvom den stigende trafik ikke bliver afspejlet i omsætningen,” tilføjer salgschefen.

Han peger på, at det kræver nærmere undersøgelser at se, præcis hvor man taber kunderne:

”De skal selvfølgelig ind på shoppen, men det er bare første step, dernæst skal der jo helst være et videre formål, der opfyldes, fx et varekøb, eller at de tilmelder sig nyhedsbrevet. Det handler om at styre kunderne hen, hvor du vil have dem.”

Sæt en stopper for din vinduesshopper
Lars Horshauge fortæller, at hvis en uforholdsmæssig høj andel af de kunder, der putter varer i den virtuelle indkøbskurv, aldrig gennemfører købet, er der grund til at se nærmere på hvorfor:

”Og der kan du ved hjælp af analyser se nærmere på, hvilke barrierer der er for selve salget,” forklarer han.

Confero tilbyder frem til primo juni en gratis analyse af trafikken på dit website. Det foregår ved, at Confero lægger en kodestump på din side, der muliggør en dybere analyse af, hvordan kunderne opfører sig på siden.

Weboptimering er en proces
Det er gratis at få analysen stukket i hånden, men hvis du ønsker yderligere gennemgang, gode råd og optimering, koster det naturligvis.

”Det kan være svært på forhånd at gisne om, hvor dyre ændringerne er. Det behøver ikke koste 50.000 kr. – det kan sagtens handle om beskedne investeringer, men det er typisk en længere proces,” forklarer salgschefen, der tilføjer, at det jo ofte handler om at finjustere og så atter gennemgå trafikanalyserne, finjustere og tjekke, finjustere og tjekke, etc.

Og hvis du ikke tror, du har brug for et tjek, kan du godt tro om igen.  Sådan sætter Lars Horshauge i hvert fald puntkum:

”Der findes ingen webbutikker, der ikke kan optimeres. Ingen.”

Læs mere om Conferos tilbud her.

LÆS OGSÅ:

Danskerne er vilde med webshops

Net-A-Porter – nu til mænd