SIRENE drejer nøglen om
Magasinet udkommer for sidste gang i slutningen af maj i år.SIRENE lukker og slukker. Magasinet, der med fokus på tilgængelig mode, henvender sig til 16-26-årige kvinder, udkommer således for sidste gang i juni.
Louise Stenbjerre, chefredaktør på SIRENE, fortæller til FashionForum.dk, at årsagen faktisk ikke er gigantiske økonomiske problemer nu og her men snarere et noget illoyalt kundegrundlag – læsernes næste træk kan nemlig være svært at forudsige:
”Sirenes brugere tilhører en generation, der agerer mere digitalt. Unge kvinder er sindssygt illoyale i deres forbrug, man kan simpelthen ikke regne med, at de læsere, man havde i går, vender tilbage i morgen. Det er en alt for fragmenteret gruppe,” forklarer Louise Stenbjerre til FashionForum.dk.
Flotte annoncetal
For faktisk kørte det ganske fint for SIRENE, der i marts i år kunne fejre tiårsjubilæum – både på annoncør- og bladsalgssiden.
”Det er lidt pudsigt, at vi må stoppe. For egentlig bløder vi ikke. Vi ligger godt til annoncemæssigt og sælger et nogenlunde passende antal blade. Vi kunne godt have holdt os kørende en tid endnu,” siger chefredaktøren, der i øvrigt ligesom resten af SIRENE-staben fortsætter i andet job internt i Egmont, bladhuset der foruden SIRENE bl.a. også udgiver Eurowoman og ALT for damerne.
Dyre udviklingsplaner droppet
Men for at kunne fortsætte, skulle der investeres store summer i at udvikle den digitale platform, og det kan være farligt, netop fordi brugernes vaner og præferencer skifter næsten uden varsel:
”Vi vurderer, at det ikke vil være rentabelt at smide en masse penge efter udviklingen af en online-platform målrettet SIRENEs målgruppe, ” slutter Louise Stenbjerre.
Når sidste udgave af SIRENE er udkommet i slutningen af maj, bliver Louise Stenbjerres nye rolle at agere kommerciel chef i Egmont Magasiner på tværs af alle ugeblade og magasiner.