Dobbelt så mange danskere handlede på nettet via mobiltelefon i årets første kvartal i forhold til samme
periode i 2010. Det viser en ny analyse fra Dansk E-handelsanalyse ifølge FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.

Det er fortsat kun 10 pct. af danskerne, der har brugt mobilen til e-handel, og brugen er
meget ulige fordelt. Det er nemlig de unge under 25 år, der trækker udviklingen, hvor tæt på hver fjerde har e-handlet via mobilen inden for den seneste måned – det er fire gange flere end i samme kvartal sidste år.

Blandt de 25-50-årige har 14 pct. forsøgt sig med shopping via mobiltelefonen, og for hele gruppen op til
50 år er udviklingen den samme: en støt stigning, idet antallet af handler med mobiltelefon også er 3-4 gange højere i
1. kvartal 2011 end i samme periode året før.

”Det er ikke overraskende, at de unge trækker den udvikling, og det er i den sammenhæng værd at
bemærke, at iTunes nu optræder blandt de 15 største e-butikker. Det er især interessant, at der også sker
en kraftig udvikling i mobil e-handel i gruppen mellem 25-50 år,” konstaterer Henrik Theil, der er kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.

Pudsigt nok angiver det store flertal blandt de unge – i lighed med resten af de e-handlende – at det fortsat
er nemmere at bruge en computer ved e-handel. 40 pct. af danskerne mener, at e-handel via pc’en er at
foretrække.

Læs også:

Sådan kan iPad fremme retail