Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Brandstrategi og Rusland

Silas Adler har været til modekonference i Rusland - læs hans fortælling her.
Silas Adler har været til modekonference i Rusland - læs hans fortælling her.

Silas Adler, designer og medstifter af Soulland har været en tur i Rusland – læs hans beretning:

Sidste uge var jeg til Practicum Fashion-konference i Moskva, min første tur til Rusland. Jeg var inviteret af den britiske organisation British Council, som en del af deres Young Creative Entrepreneurs program. Practicum Fashion er en todageskonference om de kreative og økonomiske udfordringer, man møder, når man arbejder med opstart af en modevirksomhed. Vi var i alt 12 designere inviteret fra Finland, Estland, Litauen, Letland, Slovakiet, Polen, Slovenien og Rusland.

Første dag var det alle os designere, der præsenterede vores brand for et ekspertpanel, som bestod af prominente folk fra den engelske modebranche. I panelet var bl.a. modekonsulenten Toby Meadows, der har været konsulent for alt fra Ralph Lauren, Gucci, Christian Dior, Alexander McQueen og Vivienne Westwood til Gap, Topshop og Zara har skrevet bogen ‘How to Setup and Run a Fashion Label’. Ud over Toby Meadown var Michael Salac, stifter af Blow PR og opfinderen af off schedule-listen ved Londons modeuge, med i panelet sammen med en masse forskellige ekspertindkøbere og presse.

Efter designpræsentationerne kom ekspertpanelet med konstruktiv kritik til hver designer, omkring hvordan man kan optimere design, branding, økonomi osv. Der blev bla. givet råd til, hvordan et deltagende russisk designkollektiv kunne undgå at få en ujævn fordeling af udgifter i forhold til indtægter ved at lave en anden virksomhedsstruktur, hvor de ikke var så afhængige af hinanden men kun fokuserede på at dele de udgifter, der ikke havde med design at gøre, fx husleje, shipping og bogholderi.

I forhold til Soulland lød kritikken meget på, om vi var klar til at byde en investor indenfor, og hvilke tanker vi har gjort os om dette. Forløbet var meget konstruktivt, og det gav meget at overvære de andres præsentationer og overvære den kritik, de modtog fra panelet. 

Anden dag stod den på masterclasses ved de inviterede eksperter. Toby Meadows holdte foredrag om udfordringerne ved at starte og drive en modevirksomhed. Han havde mange interessante teorier om, hvordan en virksomhed kan udvikle sig og hvilke udfordringer, man kommer til at møde, når man vokser – begreber som cashflow, manglede kredit hos leverandører osv.

Michael Salac talte om strukturer hos presseagenturer i England, og hvordan man kommunikerer designerens visioner til en større masse. Selvom mange af de elementer, de rørte ved, er hverdag for mig, var det stadig spændende og inspirerende at overvære deres forelæsninger.

I forhold til lignende begivenheder, jeg tidligere har deltaget i, blev Practicum Fashion afviklet ekstremt professionelt fra arrangørernes side, og vi kom godt omkring alle de elementer, man bliver nødt til at tage hensyn til, når man driver en modevirksomhed.

En ting, jeg bed særligt mærke i, var eksperternes ærlighed. Jeg ved ikke, om det er fordi, der er en anden kultur i forhold til mode i England, hvor man tør at gå mere kritisk til værks. Jeg oplevede det som en stor befrielse, at de ikke lagde fingre imellem. Når nogle præsenterede et dårligt produkt, et dårlig økonomisk set-up eller et brand med en historie, der ikke stod ud, fik de det at vide.

Det kan også være, at det var fordi, de fleste designere kom fra steder, hvor man får mindre støtte som ung designer. Hertil skal det siges, at flere af de deltagende designere var fra Central St. Martins, Antwerpen og Royal College of Art og var kreativt længere fremme, end hvad vi oplever i Skandinavien. En af designerne havde endda vundet Hyéres-festivalen.

Eller det kan være, fordi vi alle var blevet hevet ud af vores ‘comfort zones’ og var på udebane i Rusland?

Uanset var ærligheden befriende og givende.